Nedskjæring i kjøttdisken
Du er taperen når Norges mektigste dagligvarekjede nå kutter servicen i betjente kjøttdisker.
Dette er dramatisk. Bevisste forbrukere går nedslående tider i møte når NorgesGruppen, som blant annet driver Meny, har bestemt seg for å skjære inn til beinet i kjøttdiskene sine.
Ferskvaredisker betjent av fagfolk, med eget produksjonslokale på bakrommet for skjæring av råvarer etter kundenes ønsker, og som med en viss yrkesstolthet lager egne spesialiteter. Snart borte vekk! Tryggheten og valgfriheten? Det å få råd av et menneske med erfaring, av kjøtt og blod, så å si. Poff! Bare å glemme.
Alt skal i den samme kverna, i et sentralt gigantanlegg for skjæring og emballering.
Under press fra NorgesGruppen oppretter kjøttgiganten Nortura (alias Gilde og Prior) et nytt behandlingsanlegg i Østfold, med investeringer på rundt 100 millioner kroner.
Norgesgruppen regner med å generere en butikkomsetning på 1,2 milliarder kroner første driftsår når Nortura overtar kjøttskjæringen. Dette i følge Dagens Næringsliv i dag.
Riktignok fremholder NorgesGruppen at det ikke er snakk om å fjerne fagfolk og ferskvaredisker helt. De sier (megesigende, her!) at de håper noen av de ansatte med peiling “blir med videre”.
Dette er prisen du betaler.
I dag, foran kjøttdisken:
”Hei! Jeg ser dere har nakkekoteletter på tilbud. Men jeg vil gjerne ha et nakkestykke som ikke er skåret i skiver, til en saftig steik på søndag. Kan du skjære av halvannen kilo til meg?”
”Selvfølgelig. Et lite øyeblikk, bare.”
Du vet at du ikke bare gjør et kupp, du bestemmer også selv over middagstallerkenen.
I morgen:
”Ser dere har lammekoteletter, men jeg har lyst til å lage carré. Kan jeg få et litt større ryggstykke, med fileten og det hele?”
”Hæ? Hvis det ikke ligger i pakkehaugen her, så har vi det ikke.”
En annen side av samme sak:
Om den ferdig innpakkede kjøttmaten skal selges under nåværende merkelogoer, eller markedsføres som NorgesGruppens egne merkevarer, vil partene i dag ikke si noe om. Men jeg vedder 100 meter grillpølse på at NorgesGruppen tvinger fram egne logoer.
Dette er en del av en stor og stygg maktkamp i matvarebransjen. Mellom butikkene som selger matvarer og bedriftene som lager matvarer. Aftenposten bringer i dag et kanskje ikke fullt så alvorlig, men grelt eksempel fra nederste hylle, altså godterihylla:
NorgesGruppen og Coop valser over varemerket Nidar og kopierer deres populære seigmenn, med nesten dønn lik innpakning. Nidar tør ikke gå til sak, for de vil jo gjerne klamre seg fast til de viktige hyllemeterne rett foran kassa. Det er produsenten som må ”strekke seg litt lenger”, og forbrukeren bare bøye seg.
Tilbake til kjøttdisken, der det virkelig er i ferd med å skjære seg:
Den ”gode” nyheten er at den laveste lavpriskjeden i NorgesGruppen, altså Kiwi, med den nye ordningen vil få et noe bedre utvalg av ferskvarer, fra det samme sentrale pakkeriet. Alt blir minste felles multiplum.
Vær beredt. I framtiden må du forholde deg til deltidsarbeidende 17-åringer som ikke vet forskjell på ribbe og rompe.




9.11.2010 at 15:09
Jeg har selv jobbet i kjøttdisk på Meny i nesten syv år. Selv om ikke jeg var fagutdannet var mange av mine medarbeidere det, og dette er for mange unge lærlinger et viktig sted for sosial og faglig utvikling. For de jeg kjenner betyr butikkmiljøet alt for jobben. Og for mange av dem er jobben alt. De har tatt utdanningen “butikkslakter” ikke uten grunn, de vil jobbe i et miljø der man møter kunder og mennesker, og ikke på en institusjon, hvor all produksjon er hovedfokuset i arbeidet. Hvis sentralisert slakting, skjæring og pakking overtar helt for “butikkslakteriet” vil det bety en deromantisering av dette yrket. Dette er en form for nytaylorisme jeg overhodet ikke har noe til overs for.
9.11.2010 at 15:10
Poenget mitt er at dette er uheldig ikke bare for kunden, men også for de som jobber bak disken.
9.11.2010 at 16:28
Dette er bare trist. Meny reklamerer med valgfrihet, hvilket er grunnen til at jeg handler der. Det er ikke bra at min/vår valgfrihet innskrenkes enda mer. Sterke kjeder og “private brands” er med på og begrense valgmulighetene vi som forbrukere har. Vi kan takke oss selv; vi setter ikke krav til det vi putter i oss, - annet enn at det skal være billig.(Når Grandiosa er vår nasjonalrett, sier det alt.)
9.11.2010 at 16:29
OK da vil jeg i hvertfall handle all kjøttmat /ferskvare på ICA heretter, MENY osv kan bare se seg om … Dette finner jeg meg ikke i. Jeg nekter å handle ferdigpakket med gass for holdbarhet. Gjør som jeg, handle på ICA - da får de andre kjedene seg en smell de trenger.
Jeg vil ha mat ikke føda.
9.11.2010 at 16:41
Anbefaler alle som bor i Oslo å handle hos Strøm Larsen på Torshov, når tilbudet i lokalbutikken blir for dårlig. Oslos beste, og snart eneste ekte slakterforretning.
Kjedene er arrogante. Synd men sant.
9.11.2010 at 16:44
Egentlig er jeg ikke overrasket.
Vi bor tross alt i et land der flesteparten av befolkningen synes grandiosa og Skal vi Danse er sofistikerte greier.
At ekspertisen bak kjøttdisken forsvinner, er vel en naturlig utvikling, all den tid butikker ansetter unge mennesker som holder opp auberginen du har lagt på båndet i kassa, og spør deg «hva kaller du dette?»
9.11.2010 at 16:45
Enig med “oppgitt” - dette er berre trist! I tillegg: når Norgesgruppen både selger, produserer varer selv og kjøper varer fra andre produsenter, så blir det enda vanskeligere å være produsent utenfor Norgesgruppen.. Særlig siden Norgesgruppen kopierer andre produsenters gode ideer og slipper unna med det. Ikkje bra!
9.11.2010 at 17:03
I mitt handelsområde er en god Ultra-butikk nedlagt og en annen nedgradert til Meny-butikk. En Meny-butikk er omgjort til Spar-butikk.
Butikker med gode kjøtt- og fiskedisker forvinner sammen med servicen.
Skammelig!
Men hvorfor dpør så mange kun om pris og ikke kvalitet og utvalg?
9.11.2010 at 17:07
Akkurat hva vi trenger; Enda en degradering av matkulturen her til lands.
Håper dette fører til at nisjebutikken får en oppsving og at kjedene må krype til korset, men jeg er redd folk bare fyrer opp en ny pakke tacokjøttdeig med P-max til og gir totalt faen.
Har så mange selskaper jeg må boikotte på bakgrunn av slaskete oppførsel at jeg snart må flytte tror jeg:P
9.11.2010 at 17:10
Men er ikke dette greit da - nå får uavhengige slaktebutikker en bedre sjanse til å overleve. At alt er presset inn i supermarkeder er etter min mening ikke alltid av det gode. De fire store kjedene har alt for stor markedsandel i dag. Om de nå gir et litt dårligere tilbug til den kvalitetsbevisste åpner det opp for andre å fylle denne nisjen. Så kanskje man kan få tilbake flere butikker som Strøm Larsen også andre steder i landet.
9.11.2010 at 17:16
Sånn som skjer nå myndighetene samarbeider med de rikeste i landet.
Da holder man på det som fungerer, nekter andre kjeder innpass og lar “monopolistbedrifter” sette prisene selv.
9.11.2010 at 17:21
Trist. For de som bor sentralt finnes det noen alternativer, men for mange er det vanskelig å \”stemme med bena\” og slutte å handle hos de fire store kjedene.
En relatert sak, knyttet til kjedenes kopier av andre produsenters produkter: Kjedene sier at de bidrar til mer mangfold ved å gjøre dette. Men hvem vil satse på å utvikle et nytt produkt med god kvalitet hvis de vet at kjedene, så snart det viser seg å være en suksess, kopierer produktet og fyller hyllene med sin egen variant? Burde ikke innovatørene og kvalitetstilbyderene få lov til å tjene litt penger på ideen sin?
9.11.2010 at 17:23
Lerxst, vi har samme erfaring :
Faktisk også for ferske rødbeter. 20 år gammel vakker kassadama holdt de opp og spurte hva det var, samtidig som det kom en liten latter og kommentar om alt det rare vi handlet. Alt det rare var tilgjengelig i butikken da
9.11.2010 at 17:26
De som tjener penger er de som allerede har makta. Dette gjelder for mat i likhet med alle andre produkter og tjenster. Det er uhyggelig lett å skvise folk/firmaer ut av gamet
9.11.2010 at 17:44
Ja, da blir Norge et ennå mer sjel-løst sted. Hehe, smaker ikke mye av dette landet gitt.
9.11.2010 at 18:01
Tror Meny ødelegger for seg selv. Det er pga ferskvaredisken de har kunder, Hvis den forsvinner kan jeg like gjerne handle på Rema……….
9.11.2010 at 18:25
Dette er veldig leit,, vi har snart det dårligeste tilbudet som finnes i hele europa når det kommer til kjøttdisker. De er helt like, samme hvor du kommer, 4 meter disk med 3 forskjellige pølsevarianter, så 2 meter med vacumpakka kjøtt ved siden av….. kjempetragisk, og helt ubrukelig. Dette er resultatet av at vi har latt 3-4 store kjeder få hele markedet i Norge.
9.11.2010 at 19:23
Jeg har noen år i bransjen, både i såkalte supermarked (Ica/Meny) og lavpris (Rimi/Rema), og er helt enig i at det er synd ferskvaredisken er på vei bort…dvs de manuelt bemannede diskene. Dessverre er dette såre enkelt, så lenge kundene ikke er interessert i å betale prisen for å ha fagfolk bak disken så er det ikke lønnsomt for kjedene å ha dem der. Det er også en myte at kvaliteten alltid er bedre i de manuelle punktene, til det har jeg sett for mange butikkjøkken og hvordan de fungerer. Så neste gang du kjøper den billigste kyllingfileten eller biffen i disken, så er det DITT bidrag til nedleggelse
9.11.2010 at 19:38
Skal jeg flotte meg med skikkelig kjøttmat gåt jeg til slakteren. Ellers holder jeg meg til fisk og grønt og pølser. Så værre er det om Meny dropper fiskedisken, uten at min lokale fiskehandler utvider åpningstidene.
9.11.2010 at 19:54
Bor siden noen måneder på et lite svensk tettsted med 1500 innbyggere. Lokal Coop har eget slakteri (!) og alltid bemannet kjøttdisk. Lokalet er på størrelse med en normal norsk Kiwi, utvalget som en Ultrabutikk. Lag kulinarisk revolusjon der hjemme, NÅ!
9.11.2010 at 20:05
Her er det bare å ta en Harry-tur til Harry-land for litt Harry-handel. Fra første butikk på Svinesund og nedover hele svenskekysten er kjøttdiskene betjente. Ta en titt direktørlønningene til konsernledlsen og overskuddet (les: utbyttet) og sammenlign dette med hva de leverer. Hvorfor koster koster en handlekurv i en tilfeldig Menybutikk det dobbelte av hva den koster i en tilsvarende butikk i Kiel, og da med et vareutvalg fra det dobbelte og oppover?
9.11.2010 at 20:37
Er grunnproblemet at politikerne ønsker å holde dyre norske bønder kunstig i live med subsidier?
Er det derfor vi har latterlig dyr mat og derav utviklingen mot en elendig matkultur?
9.11.2010 at 21:04
det är bara att åka till sverige så får man mat av bra kvalitet
9.11.2010 at 21:21
Som medeier i en tradisjonell kjøttbutikk er jeg veldig spent på hva dette betyr for oss som er små. På den ene siden tenker jeg at “hvis ikke Meny har råd til ferskvaredisk, hvordan skal vi klare det da?”. På den annen side håper jeg det betyr større markedsandeler til oss. Dette er en tøff bransje!
9.11.2010 at 21:49
Nå er vel bilder som er i artikkelen med kjøtt som er pakket i butikk…
Og hvor mange butikker er det egentlig som har kjøttdisk i dag?
Får vel inntrykk av at de skal ha et bra utvalg fortsatt, så å sammenligne det med Rema er å strekke den litt langt (håper jeg..)
Gleder meg til å se hva de får til, og håper de som er glad i mat og har god kunnskap fortsatt blir i butikken
9.11.2010 at 21:51
Husk at skolekjøkken er en saga blott, foreldre og besteforeldre som kokte mat av originalvarer er stort sett også borte, eller ungene er ute av huset. Hvem skal lære dem om kvalitet og diversitet? Elsker ungene å bli med å handle i butikken? Neppe!
Jeg kom til Norge i 1963 og det var mye verre enn nå, det kan jeg forsikre. I mitt hjemmeland Italia er mat noe som sitter i genene, men også der endrer ting seg. Spis litt mindre men bedre kvalitet!
9.11.2010 at 21:53
i oslo går man på Strøm-larsen og handler kjøtt
drit i hele norgesgruppen
det er en rik tulling som eier hele sulamitten sm sitter oppi holmenkollen å gnikker og gnukker på pengene sine ..
læs hær om tullingen :
http://e24.no/naeringsliv/article3620825.ece?service=print
mitt forslag er og bikotte hele norgesgruppen så de lærer og høre på kundene sine !!!!!!!!!
http://no.wikipedia.org/wiki/NorgesGruppen
noen som lager en facebook gruppe så knuser vi norgesgruppen sønder og sammen så de roer seg !!!!!!!!!!!!!!!!!!
9.11.2010 at 23:18
Prøvde å søke opp dette på Dagens Næringsliv, men fant ingen artikler. Har du en link? Blir litt nysgjerrig siden jeg jobber i ferskvaredisken på Meny.
9.11.2010 at 23:49
Håper dette resulterer i flere mennesker som avstår fra å støtte barbarisk behandling av alt fra kyllinger til storfe, og heller finner annet å putte i seg enn døde dyrekropper.
10.11.2010 at 05:13
Jeg er glad jeg bor i Stavanger!
Her har vi slakterbutikkene A. Idsøe og Gabbas, begge holder et meget høyt nivå. I tillegg har vi “vår egen” supermarkedkjede som heter Helgø, med flere butikker i regionen. Deres kjøtt- og fiskedisker er NESTEN på høyde med Jacobs i Oslo. Slett ikke verst, tatt i betraktning at vi befinner oss i en region som blir betraktet som rimelig “harry”…
10.11.2010 at 08:28
Steike som folk reagerer her da!
Hva med å vente å se hva det innebærer før man truer med boikott og diverse fjesbok grupper.
Typisk Nordmenn å reager på ting før man vet hva resulatet blir.
Slapp litt av.
10.11.2010 at 09:12
Fantastisk! I den grad jeg skummet gjennom kommentarene her, var brorparten av typen: Leit, trist osv…
Likevel finner vi oss i dette, og det samtidig mens resten av Europa utvikler dagligvareforretningene til rene opplevelsessentra med fersk fisk og kjøtt, så aksepterer vi vakuumpakket kjøtt fra en monopolist, og at landet med ei griselang kystlinje serverer oss 6-10 dager gammel fisk som fersk - og argumenterer med at fersk er den om den lagres riktig.
Jaja.. som en annen debbattant antyder: Med de kravene vi forbrukere setter og med toppen av lykke:Pizza Grandiosa og Tacos i noe som likner kjøttdeig, kan vi knapt forvente annet. Samtidig toer daglivarebransjen sine hender vel vitende om at pengene renner inn, frykten for at forbrukeren skal kreve mer er minimal - Bransjen har fine dager!
10.11.2010 at 09:34
Færre og færre slakterier, fler og fler dyr inn i samme slakteri, fler og fler dyr blir slaktet i sekundet, etter å ha levd uverdige liv med tortur og trauma. Og dette ønsker folk å spise. Én ting er å spise dyr som har hatt et normalt, godt og naturlig liv. En annen ting er å spise dyr som har hatt det forjævlig. 1) hva gjør dette med oss som mennesker? 2) hvem faen er vi til å degradere enkelte dyr til å bare være et produkt i kjøttdisken, mens andre dyr regnes som en del av familien vår? 3) når skal folk endelig innse at kjøttindustrien i Norge er på GOD vei til å bli like jævlig som den er i f.eks USA og Tyskland?
Folk ønsker ikke å våkne opp, det er vel så digg å sove.
10.11.2010 at 10:29
Her åpner det seg en utmerket mulighet for dyktige folk i kjøtt og fiskebransjen. Har selv en lokal slakterbutikk som jeg kjøper all kjøttmat hos. Utspedde kjøttkaker og kjøtt og fisk som er proppet med vann /fosfat vil jeg ikke servere til min familie. Støtt opp om lokale slakt /fiskebutikker og la storkjedene kjøre sitt eget løp.
10.11.2010 at 10:55
Ja til boikott av de store kjedene, la oss få fiske og kjøttbutikkene tilbake. Baker selv mine egne bakervarer, da det er mye rart de putter i de du kjøper i butikken. Strøm Larsen og Jacobs burde flere ta i bruk, Det samme gjelder fiskebutikken på Youngstorget. Nei vi må lære ungene våre hvordan maten skal LAGES og att den IKKE kommer ferdig pakket.
10.11.2010 at 11:03
Julia: Her er en link: http://www.nationen.no/2010/11/08/naring/kjokkenhage/nortura/dagligvarebransjen/6260142/
10.11.2010 at 11:11
Det er feil som \”Butikksjef\” hevder. Du kan ikke skylde på kunden når ikke tilbudet og kulturen for god mattradisjon er der. De fleste liker å handle i gangavstand fra hjemmet sitt, og da sitter vi igjen med Joker eller Bunnpris. Slik er det her. Politikerene har rasert så og si alle småbyene her i landet ved å tillate bygging av gigantiske kjøpesentre langt utenfor gangavstand. Vi har forlengst passert USA og Tyskland dessverre.
10.11.2010 at 11:18
Først og fremst Meny dette kommer til å gå ut over. Meny har alltid vært dyrere enn konkurente der jeg har bodd, men de kunne forsvare seg for mange ved hjelp av kjøttdisken og større utvalg. Går de vekk i fra det så må prisene ned.
10.11.2010 at 11:27
Den eneste måten å finne kjøtt disker er disse Hallal butikker. Synes at de fleste har et meget godt tilbud. Er ikke muslimsk selv. Hvor har det blitt av vanlige butikker hvor man kan kjøpe ferske produkter som fisk og kjøtt? Jeg er franskmann og etter 15 år i Norge savner jeg det sosiale rundt mat innkjøp. Trist samfunn !!!
10.11.2010 at 11:35
Jasså, det går altså an å ha et enda lavere servicenivå og et enda mer standardisert tilbud i butikkene.
Jeg er imponert!
10.11.2010 at 11:47
Skyld på mediene og deres ensidige fokus på pris über alles. Har noen noensinne hørt om en avis som har rangert matvarekjedene etter UTVALG?
10.11.2010 at 11:52
Jeg tror ærlig talt forskjellene blir minimale. I min lokale ICA MAXI er det ferskvaredisk (nå er jo ikke dette i norgesgruppen, men likevel…). Kunnskapen her er i hvert fall ikke verdt fem flate øre. Jeg stod bak en dame i køen til fiskedisken for ikke lenge siden. Hun spurte betjeningen om en vare (marinerte kamskjell). Det var ikke vanskelig å se hva varen var, men damen bak disken kunne ikke svare. Til sist kommenterer jeg at det ER kamskjell, hvorpå betjeningen takker meg for \”innsatsen\”. I samme butikk spurte jeg om å få skjært av et stykke parmesan (à la 1kg, fordi de andre stykkene de har i disken er så små at de tørker ut før du får sagt \”pasta\”). Betjenten sjekker ostehyllen opp og ned (av hele oster), og leser nøye på hver enkelt ost.
Jobber du i en ferskvaredisk, bør du vite hvordan en parmesanost ser ut (den er umiskjennelig i diameter og dybde), og hvordan kamskjell ser ut. Hvor ble det av interessen for det du jobber med? Dette var ikke deltidsansatte 17-åringer heller.
I Frankrike hvor jeg ofte tilbringer sommerferien, har de åpne markeder i hver eneste lille landsby (selv med innbyggertall som er godt under 2000). Det som er nøkkelen til deres suksess, er at de små samler seg på ett sted. I Norge er dette supermarkedet. Skal du til en slakter, og deretter fiskebutikk må du to forskjellige steder (stort sett). Hva med litt lokal innsats for å samle fiskehandler, slakter, frukt & grønthandel i samme lokaler? Dette vil føre til flere besøkende, større omsetning, og et bedre alternativ til kjedene.
10.11.2010 at 12:18
Kan det tenkes at dette kan lede til noe bedre? I alle fall i sentrale strøk. At all homogeniseringen hos kjedene kan skape grunnlag for flere spesialforretninger. Vi som er opptatt av at mat skal være noe mer enn bare noe vi putter i oss for å bli mette og at det skal være billig, kan muligens se frem til en bedre matfremtid med fremvekst av slakter- og kjøttforretninger.
d e n d a s
10.11.2010 at 12:58
Dere som kommenterer at det er så bra i Europa på kjøtt!
Er dere klar over at kjøttet i Europa i all hovedsak kommer ferdig pakket til butikk?
Ikke veldig mange som selger alt kjøtt over disk lengre - grunnet økt fokus på matsikkerhet….
10.11.2010 at 13:07
Lengselen mot valgfriheten i sør-europa blir bare sterkere og sterkere for hvert år som går nå… her på berget er vi som våt leire i økonomenes grådige hender.
10.11.2010 at 13:23
Her er det mye rettferdig og begrunnet harme!
Vi får se hvordan det går. Noe er opp til den enkelte butikk, men tendensen er like klar som bekymringsverdig.
Helt klart er det at skjæring av kjøtt i selve butikkene fases ut. Og det skjærer tydelig flere enn meg i hjertet. Skjebnens ironi, da, at vi grisespisere må henvende oss til halalslaktere… Men det å spise frittgående lam er jo av det gode.
Apropos 17 år gammel betjening som ikke vet forskjell på ribbe og rompe: Husker jeg sto foran fiskedisken på Grunerløkka. Der lå det noen O-skjell og fristet. Seks O-skjell, bestilte jeg. Ungjenta bak nølte. Æh, hvem er det? Da så jeg en haug med østers i den andre enden. Jeg klarte ikke å motstå. De der, sa jeg og pekte rakt på de dyre østersene. Et kupp! Følte meg som en skurk da jeg gikk - men av Robin Hood-typen.
10.11.2010 at 13:56
Skulle tro at de eneste som tjener noe særlig på dette, utover Gilde og Prior, er de små (halal) slakterne. Det er snart de eneste stedene en får godt kjøtt og god service til en god pris.
Nei, jeg er ikke muslim. Ikke kristen heller, men jeg kjøper halal.
10.11.2010 at 13:59
Om man bruker så sterke ord som “dramatisk”på en sånn bagatell som dette, hvilke ord skal man da bruke om folkemord og krig??? Det lurer eg på…….
10.11.2010 at 14:04
Synd aa se utviklingen hjemme i Norge… Paa mitt tettsted hadde vi baker, slakter og fiskebutikk for 15 aar siden, naa er der bare en rekke billigkjedebutikker uten noe saerlig utvalg. Man maa i butikken for aa se hva de har, saa kan man planlegge middagen! Min mor maatte bestille gaas et aar i forveien naar hun skulle ha et middagsselskap! Naa har jeg bodd 10 i et knöttlite, tidligere östblokkland med 2 mill innbyggere, der selv den aller minste naerbutikken har egen slakter, ostedisk, pölse-og spekematdisk og bakeri! Vi nordmenn har blitt fullstendig hjernevasket til aa tro vi har et godt utvalg av alle monopolistene…
10.11.2010 at 15:21
Ingen andre har skylden her en forbrukeren. Som forbruker har man endelig makt, man velger bevisst hvor man legger pengene sine. Så når majoriteten her til lands går over lik for å handle billigst og spiser dårlig frossenmat så går det utover utvalget. Supply & demand! Vi er vår egen ukultur!
10.11.2010 at 15:22
Fantastisk!!!
Da blir det forhåpentlig om ikke alt for lenge flere uavhengige nærbutikker som tilbyr førsteklasses, ferske råvarer. Forrettninger som Meny, Centra og Ultra, o.l. har alt for lenge uhindret fått lov til å markedsføre seg med noe som dem aldri har hatt peiling på hva er : Kvalitet. Begrepet kundefokus er en hjørnestein i bedriftsfilosofien til disse bedrifter - et sterk fokus på hvordan kunden lettest mulig kan lures, utnyttes og flås for penger. Bak varmmat disken troner en selvoppnevnt “fagman” og tilbyr på arrogant vis inntørkede karbonader, guffent gryterett og brennte kyllinger - og alt dette under begrepet KVALITET. Bortglemte lår fra LIVÈGE-KYLLING, illeluktende på grunn av fordervelse, og grønn i farge, blir til sanne delikatesser: Disse tilbys gjerne som “karri og hoisin glasert kylling” - asiatisk inspirert! (Nevnte krydder/saus overdøver all stank).
Svinekam, (holdbarhets dato er da gjerne passert med to uker, eller lengre), med en mistenkelig gul-brun og slimete overflate, blir “lettsaltet” og skyllt med lunken vann, før den nedfryses. To år senere finner man samme svinekammen som “GORGONZOLA FYLLT og PESTOMARINERT SVINEFILET” i ferskvare disken. Nydelig innpakket og merket med bedriftens egen logo.
Kunnskap og kvalitet til disse bedrifter går så langt, at en “fagman” tilbyr VELMODEN LOFOTTORSK til en uoverkommelig pris. En får ja bare håpe at det går samme veien med fiskeavdelingen som med kjøttavdelingen.
10.11.2010 at 15:43
Ja, dette er den aller viktigste årsaken til problemet. Alle argumenter om hvor stor andel av lønn osv osv er tullball! Jeg skulle gjerne sagt at jeg var lei meg for dette, men sannheten er at jeg ikke kommer til å merke det.
Så lenge det er tollavgifter på f.eks 360% (!!) på svin og 430% på lam, skjønner alle at import av kjøtt er en vanskelig affære. At man fortsatt finner importkjøtt i matbutikkene sier noe om hvor forbanna ubrukelige norske bønder er!
Hadde kjøtt i Norge kostet det samme som hos våre naboland skulle jeg mer enn gjerne handlet hverdagsmiddagen i ferskvaredisker og hos slaktere. Det er politikerne som har ansvaret for denne utviklingen.
Norgesgruppen er ekstreme i sin maktutnyttelse overfor leverandører og kunder, men de kan ikke klandres for det vanvittige avgiftsnivået vi forbrukere må leve med.
Sitat: Mat for Mons sier:
9.11.2010 at 20:37
Er grunnproblemet at politikerne ønsker å holde dyre norske bønder kunstig i live med subsidier?
Er det derfor vi har latterlig dyr mat og derav utviklingen mot en elendig matkultur?
10.11.2010 at 15:59
Cyberclogs er inne på noe interessant over her. Spørsmålet er jo om den infrastrukturen som er etablert i forbindelse med markedsdager og Bondens Market, samt matfestivalen på Rådhusplassen, kan brukes til å prøve å få etablert en “Saluhall” i Oslo etter modell av dem man finner i Sverige og Finland (samt kjøttmarkedene i Barcelona, som er ganske utsøkte). Lykkes de der skulle det jo også være mulig å prøve i andre byer.
Forøvrig er det nok mange av oss som har vel så mye utvalg som pris som motivasjon for å dra til Sverige og handle. Ikke alle butikker i Sverige er like imponerende, men matbutikkene i grenseområdene er meget bra med meget godt utvalg.
10.11.2010 at 16:01
Og det Mogens skriver over her blir litt urimelig når nordmenn er det folkeslaget i verden som bruker den minste delen av husholdningsbudsjettet på mat. Nordmenn har RÅD til å bruke mye penger på mat, det er kun et spørsmål om prioritering, men Ola Nordmann har dessverre tendens til å kutte ned på matbudsjettet for å ha råd til alskens annet luksustull i stedet.
10.11.2010 at 16:59
Jeg er ikke overrasket. Selv foretrekker jeg å kjøpe hele eller halve slakt og dele dem opp som jeg selv vil. Da har jeg også mer kontroll på hvor kjøttet kommer fra og hvordan dyret har hatt det før det blir slaktet. Dessuten kan jeg da lage carréer og pene steker, ikke de maskinsagde slintrene du får i butikken (inkludert Strøm-Larsen).
10.11.2010 at 17:16
slik får vi råd til å reise oftere til f.eks barcelona, der det er nesten nøyaktig motsatt… her hjemme skal vi kun holde kroppen levende.
10.11.2010 at 18:06
Boikott heller matkjedenes prispolitikk og forsøk på å skape illusjoner om at slik må det være. Matkjedene har undergravd markedet. Tjener de ikke millioner på et produkt så forsvinner det. All makt til matkjedene bør bli noe folk flirer av. Makten må tilbake til forbrukeren. Dat er de på tide handelsfolket begynner å bruke huet. Handelsmønsteret går mot stadig mere dritt i butikkhyllene. Hvorfor? fordi folk flest driter i det meste når de er i butikken. Plukk, betal og løp er blitt vanen mens butikkeierne ler hele veien til banken.
10.11.2010 at 18:31
Min familie bruker årlig ett sekssifret beløp på Meny. Hovedsakelig er det her vi handler da de til nå har hatt den beste ferskvaredisken i områdene vi pendler mellom. (Jessheim og Stokke). Dersom artikkelen innebærer fakta, vil vi rett og slett kutte handelen på Meny. Det er nok av andre kjeder som leverer den kvaliteten på tjenester Meny nå går over til, men til bedre pris. Takk for oss, Meny.
10.11.2010 at 18:47
Takk Meny og Norges gruppen.. Ein konkurrent mindre til Coop mega
Som på plassen eg jobber har ferskvare avdeling(iallefall 2-3 ansatte)… Brød og B akevare avdeling
Å ellers ein meget god butikk =) Eller som vi på Coop Mega seie det =) God Middag 
10.11.2010 at 22:42
“Anbefaler alle som bor i Oslo å handle hos Strøm Larsen på Torshov, [...] Oslos beste, og snart eneste ekte slakterforretning.” - Slakter Bobz.
- Det finnes mange andre slakterforretninger i oslo, men dessverre er det kun halal-slaktere.
10.11.2010 at 23:58
Noe å merke seg er forskjellen i kvalitet på de ulike butikkene i samme kjede (feks meny), for å så sammenligne med kjøpekraften til folk i nærområdet…
Har jobbet 3 år bak kjøttdisken, og tok fagbrev nå i sommer. Har vært innom flere butikker på utplassering, som lærling og ansatt. Noen steder (Jacobs er et meget godt eksempel på dette) stiller faktisk kundene krav til kvalitet og service, og som et resultat så er butikken nødt til å levere for å holde på dem (vi er jo ute etter pengene deres tross alt
).
Der jeg er nå selger vi stort sett tilbudsvarer, og koteletter som er billig fra før. Dyrere produkter som økologiskt og blant annet kjøttfe er det et helt astronomisk svinn på. Servicen skranter da vi rett og slett ikke har bemanning til å gjøre stort annet enn å såvidt holde hodet over vann.
Ble kanskje litt langtrekkelig dette her, men poenget mitt er vel at forbrukerne har like stor skyld i den situasjonen vi nå er i.
Folket har talt, og de vil ha dritt… Så lenge det er nok penger til en iPad igjen.
11.11.2010 at 04:35
Selvfølgelig patetisk at Norges gruppen (for et navn…) skal slanke sine allerede stusselige ferskvaredisker enda mer.
Men på en annen side så tror jeg at vi snart i storbyene (ihvertfall her i Oslo) snart har kommet full sirkel og at vi ser et handlemønster der kundene søker tilbake til faghandelen, være seg ost, brød, kjøtt, fisk eller grønnsaker.
11.11.2010 at 14:43
Grunnen til at jeg handler på Meny og Ultra, selv om det er dyre butikker, er ferskvare diskene med kjøtt og fisk. Hvis de blir borte så kan jeg likegodt handle på Rema 1000 istedet, til rimeligere priser.
11.11.2010 at 16:12
Men Geir - det blir for dumt!
Argumentet om at andelen av inntekt til mat er lav er forbeholdt de aller verste sosialistene… Det er både fordummende og sterkt forenklet.
Nå ser vi enda et resultat av dette. Nettopp fordi de fleste av oss synes prisene er for dyre blir utvalget begrenset, det er fakta. At du synes vi burde ha/ta oss råd, det er vissvass og synsing. Eksportprisen på italiensk skinke er 70-80,-/kg. Pga særtoll for å beskytte norske bønder koster denne deg 400,-/kg når du skal kjøpe denne på Meny. Er det rimelig? Helt uavhengig av hva du tjener er det ikke det.
Det folk må skjønne er at med disse avgiftene blir alle argumenter om dyrenes ve og vel og kvaliteten på maten borte, fordi produksjonsprisen utgjør en forsvinnende liten del av prisen vi som forbrukere betaler.
Resultatet er dårlig utvalg og dyr mat!
Norske bønder produserer utvilsomt mange gode produkter, men jeg synes ikke det er ok at jeg ikke skal få velge hvilke produkter jeg vil uten å måtte betale flere 100-kroner pr kg i “norsk landbruksstøtte” uansett hvilket land maten jeg kjøper kommer fra!
11.11.2010 at 18:38
nei jeg stemmer for en boikott av hele norges gruppen før de får for mye makt !
så handler vi på strøm larsen i mellomtiden
å litt på ica
og coop 
12.11.2010 at 01:13
Da kan Meny Skjetten (og alle andre i Norgesgruppen) bare si farvel til meg. Hovedårsaken til at jeg handler der er jo nettopp det fine ferskvaretilbudet. Helt enig med “Slakter Bobz” som berømmer Strøm Larsen på Torshov. Den butikken er absolutt topp - men det er også prisene…………… Dessuten nytter det ikke å ta en Oslotur bare for å handle middagsmat! La oss gå for en boikott!
Hans Petter
12.11.2010 at 13:06
Mogens fra Jylland skriver som om han mener at det bare er norske bønder som mottar subsidier. Det er fullstendig feil. F.eks. har EU et landbruksbudsjett på ca. 40 mrd. Euro. Når det gjelder prisene på landbruksvarer og hva nordmenn flest har råd til, så er det Mogens som bedriver “vissvass og synsing”. Det er faktisk en sammenheng mellom husholdningenes inntekt, kjøpekraft og priser.
d e n d a s
12.11.2010 at 18:23
Vi er ikke villige til å betale for maten lenger. Det er en liten del av lønningen som går til mat sammenlignet med for 50 år siden. Samtidig er det en grunn til at Reitan og andre mattopper blir milliardærer på mat. Bonden får bare en brøkdel av det produktene selges for i butikken.
12.11.2010 at 22:54
Jeg har ikke ord for hvor frustrert jeg blir av å lese dette. Det vil si, jeg synes ikke Meny i utgangspunktet imponerer med sin kjøttdisk. Min frustrasjon knytter seg til den generelle mangelen på slaktere og fagkunnskap rundt kjøtt generelt i dette landet. Som Osloborger er det for meg helt uforståelig at det kun finnes 1 “vanlig” slakter, i en by med 600 000 mennesker og en pengesterk befolkning.
Det må da være marked for flere. Hvis jeg tar for meg min bydel, Frogner, der folk står i kø for brød fra åpent bakeri og fisk fra Fjeldberg, samt handler frukt og grønt fra diverse spesialbutikker (hvorav en jeg har jobbet i), må det da være marked for en slakter. Understreker forøvrig at jeg ikke ønsker noen “snobbeslakter”. Poenget mitt er bare at det virker som om Fjeldberg, med sitt høye prisnivå, ikke har problemer med å få ting til å gå rundt.
Så hva er problemet? Manglende interesse rundt faget? Manglende økonomiske forutsetninger og vilje til å starte opp noe? Hvis jeg ikke husker feil leste jeg en artikkel fra aftenposten for en tid tilbake der en ung fyr som gikk kjøttfag på vgs ble intervjuet. Artikkelens budskap var vel noe slikt som at interessen for faget var stigende.
Konklusjon (snakker nå for Oslos del, men håper på sikt at tilstanden blir bedre over hele landet):
Det finnes et marked for slaktere og det finnes (mener jeg) faglærte nok. Hva er bremseklossen? Havner alt som produserer i en gigantisk produksjonshall og blir til familiedeig?
Takk til deg Yngve! Og til Viestad, Hellstrøm, Vardøen, han syrlige spaltisten i oslopuls som jeg ikke husker hva heter og alle andre som kjemper for bevissthet rundt mat i dette vakumpakkede annerledeslandet.
14.11.2010 at 11:29
Ja fagfolk, fagfolk…
Selv er jeg utdannet med alle fire fagbrev i kjøttfag og?
Alle vil ha de dyktigste og de beste ansatte, men hvis man da bare ha det samme lønn som en person uten utdanning(nesten)!!! Da begynner allerede de problemer. De butikkene selv vet ikke hvilken flaks de har og ha utdannet folk bak disker og at de trekker meste parten av omsetning y en butikk.
Resultaten er nå kjent, og de kunder er de som tapper!!!!
14.11.2010 at 22:27
Nei Løkka, det mener jeg ikke. Ikke har jeg synset heller. Jeg er klar over at også EU subsidierer landbruket. Men EU har ikke I nærheten så strengt importvern som oss.
Jeg er ikke dummere enn at jeg skjønner at det er en sammenheng mellom kjøpekraft og teoretisk prisnivå som kan aksepteres. Det som forundrer meg at du ikke skjønner at nettopp fordi nordmenn synes det er for dyrt er det ikke marked for slaktere og bedre ferskvaredisker. Meny gjør ikke dette for å være teite - de tjener ikke penger på det.
Det som er sterkt forenklet med argumenter om lønnsnivå er at man kan ikke plukke ut en varegruppe (ferskt kjøtt f.eks) og si at det ikke er dyrt fordi nordmenn bruker en relativt lav andel på mat. Det kan brukes som et barometer, kanskje for kjøpekraft, men ikke som argument for at maten er billig. Husk vi kjøper andre ting enn mat også…
17.11.2010 at 16:00
Hallo.
Slapp litt av da folkens. ferskvaredisken i Meny skal ikke bort. De skal bare ta bort jobben det er med å pakke oppskåret kjøtt i strimler og skiver fra storfe og gris. er ikke mer enn det. de skal fortsatt lage spesialiteter i ferskvareavdelingene på Meny og derfor trenger de også råvarer. så hvis du er redd for at du ikke skal kunne får en litt større biff til middagen enn de som ligger ferdigpakket i disk så chill out. du skal fortsatt kunne få det du vil av storfe og gris.
18.11.2010 at 21:42
Kjære Medborger i Lille Norge,
Ja, de 4 matvarekjedene i Norge har stor makt (noen større enn andre..) og ja, de store matvareleverandørene har også Makt med stor M. Men det er fortsatt vi borgere som velger… Over 50% av alle matpengene i dette landet brukes i lavpris (dvs REMA, RIMI, Kiwi etc) og det er vårt valg - dette er helt unikt i Europa, ja faktisk i verden. Vi sier at vi vil ha fagkunnskap, betjente disker, rene råvarer etc men det vi faktiskt gjør er å kjøpe en vakumpakket ribbe full av vann hos Familien Reitan. Hvordan tror dere de som ikke oppererer i lavpris markedet skal kunne betjene diskene sine??
30.03.2011 at 08:18
det som er litt å tenke på at det er allid en kjede som trekker i det motsatte strået i sånne saker som dette.
ica maxi kommer til å satse mer på manuell kjøttdisk, siden profileringa av ferskvare er så stor i den kjeden og har vært en grei konkurent til meny.
så det er fortsatt håp for dem som vil savne bemannet kjøttdisk i meny.
jeg handler selv på ica maxi og jeg opplever at det er mye av det samme, og kunnskapen er på et faglig høyt nivå.
15.06.2011 at 08:42
Home run! Great slugging with that asenwr!
15.06.2011 at 12:36
LY59jO cbybohekllng