10 blemmer DU gjør på kjøkkenet

Du er slett ikke så verst ved kjøkkenbenken. Jeg har sett deg mange ganger. Du holder fin flyt som weekend-chef og har god grunn til å skjenke deg med vin til hele 150 kroner når du svinger stekespaden.

 

Du vet om flere måter å bruke balsamicoen på, og har brent av creme brulee før.

 

Du er en generøs vert, og maten din får applaus. Men du har egentlig ikke peiling.

 

Dette skriver jeg ikke for å plage deg, men fordi jeg er GLAD i deg.

 

1. Du serverer isvann.

 

Og er kry av at du faktisk har husket å lage isbiter og greier. Men iskaldt vann skal ikke inntas i sammenheng med mat eller vin. Det bare lammer smaksløkene. Det verste er når du serverer skikkelig kaldt øl til pinnekjøtt eller annen sau. Smeltepunktet for sauefett er veldig høyt, og når du og gjestene tar en slurk iskaldt øl, så – smækk! – klistrer fettet seg til gommen som et pledd. Da skal det mye akevitt til for å rense opp.

 

2. Du har ikke sitron.

 

Da har dine gjester grunn til å bli sure. All matlaging dreier seg i bunn og grunn om dette ene: Å balansere smakene salt, søtt, surt og bittert. Til mat med fett og salt trengs syre, altså sitronsaft, noen ganger eddik eller vin. Kjøp sitron når du er i butikken – alltid.

 

3. Du slenger kjøleskapskald mat i stekepanne og i ovn.

 

Au, au. Som å kjøre hele veien til fjells i andregir. Du kommer aldri fram. Råvarene får sjokk, blir seigt og tørt. I beste fall som pølsene ulvungene griller: Svidde utenpå, kalde inni.

Fisk og kjøtt tåler lenger tid i romtemperatur enn du tror. Kjøtt gjerne et døgn, krydret og pakket i matpapir, fisk trives på benken i timevis, med litt olje og krydder.

 

4. Du snur og vender på maten under steking.

 

Kokken må jo jobbe litt for vinen, liksom. Du bruker stekespaden som en akkordarbeider, kanskje du til og med vipper pannen som TV-kokkene, slik at maten vender seg selv. Det du bedriver er rent hærverk. Nesten all mat skal ligge urørt mye lenger enn du tror, det meste skal bare snues en gang. Hvis du ikke har nerver til å la fisken ligge urørt lenge nok, slik at fettet i skinnet får tid til å smelte ut, da får du som fortjent: Fiskeskinnet ligger klistret i pannen.

 

5. Du kjører rally i stekeovnen.

 

Full spiker, eller i hvert fall skur du ovnen på 200 grader. Skal ikke all mat ha sånn omtrent 200? Du lurer bare på hvor lenge. Tre kvarter? Sjansen for at du treffer riktig minsker dramatisk med høy temperatur. Med mer behagelig lunk holder råvaren seg lenger innenfor korrekt varmeområde. Langtidssteking gir alltid best mat. De lure steker fisken på 70 grader, kjøttet på 140.

 

6. Du steker i for stor panne.

 

De to stusselige kyllingfiletene i den altfor store pannen blir svidd på den ene siden, og svidd på den andre. Masse stekeolje blir bare brent på den store stekeflaten uten råvare som svarer på varmen. Panne som er tilpasset mengden mat reduserer faren. Maten koser seg, fordeler varmen seg i mellom. (Og pssst! Hvis du bruker neven og banker litt på den tykke enden av kyllingbystet, blir den jevntykk, riktig stekt og ikke tørr i den tynne enden.)

 

7. Du kaldkveler grønnsakene.

 

Kalde, grønne grønnsaker, plopp opp i kjelen, der det er altfor lite og lunkent vann. Da har du gjort det igjen, skaffet deg vassent og slapt tilbehør. Alle de sunne stoffene i brokkolien ”has left the building”. Det kloke kokehodet bruker masse, masse godt saltet vann og legger ikke i mer av det grønne enn at vannet ikke på noe tidspunkt er under kokepunktet.

 

8. Du tror plast er trygt.

 

Når du bare bruker halvparten av ”familiepakken” legger du resten i en brødpose av plast. Kjøttet og fisken begynner straks å surne, men du lukter jo ikke det. Du tror kjøttet bare har godt av å mørnes litt mer i plast. Etter bare et halvt døgn er surningen i full fart. Men ikke hvis du heller pakker fisken og kjøttet i matpapir, gjerne smurt med litt olje.

 

9. Du steker i olivenolje.

 

Du har forstått at man ikke steker i jomfruolje, men dønker på med den vanlige, greske. Kanskje du også har oljen i pannen mens den varmes opp. Noen steker også det meste i smør, så det ryker. Mer opplyste hobbykokker steker maten sin i stekeolje, for eksempel av raps eller solsikke. Og når råvaren har fått stekeskorpe, skrur de ned varmen og har i smør, ganske mye, slik at det ikke svis, men bobler opp langs råvarene. De beste halvknuser ett fedd hevitløk med skall, og lar det ligge i smøret og gi et lite sniff av smak.

 

10. Du vasker ikke opp underveis.

 

Ha’kke tid til det, nei. Alt går i kummen, eller oppvaskmaskinen. Kjelen du griset med i stad, kan ikke brukes når du plutselig kommer på at du må skolde et par tomater, yndlingskniven blir bare brukt én gang, målebegeret du brukte til risen er nå ute av drift. Men det er ikke alltid best å måtte skrape størknede rester dagen etter. Selve kjennetegnet på en kokk som har kontroll, er at det blir vasket underveis.

 

 

68 Kommentarer til “10 blemmer DU gjør på kjøkkenet”

  1. esbens sier:

    Gode poenger her, særlig det med å huske sitron. Men:

    7. Damping, da?
    8. Alufolie, da?
    9. Pffft, olivenolje går så bra, så.
    og
    10. Hva med når kjøkkenassistenten sitter og pimper vin og kakler med gjestene?

  2. Nina sier:

    Men hva da med oss som er så allergisk mot Sitron at vi slutter å puste av den …. Gjør det oss til dårlige kokker? :-)

  3. Fia sier:

    … og bruk av SUKKER burde vært med. Strø littegrann sukker på stekt løk, ha litt sukker i alle gryteretter, f.eks. Det høyner smaken.

    Jeg er ikke enig med Esbens når det gjelder olivenolje. Styr unna.

  4. Geir sier:

    Kjempebra med artikler skrevet av fagfolk - ikke tabloid og elendig hastverksarbeid som i Dagbladet eller Nettavisens Side2.

    Visste f.eks. ikke at plastposer er så skadelig for mat, og at grønnsaker er så temperaturømfintlig.

    Takker.

  5. martin sier:

    Guilty as charged! bortsett fra noen få ærereddere lærte jeg noe på alle punktene. Takk for fin artikkel! Ser ut som en fellesnevner for mange av feilene er utålmodighet :-(

  6. Miriam sier:

    Bra artikkel! Jeg er egentlig litt stolt her, 19 år gammel og jeg kunne allerede punkt 7, 9 og 10.

  7. Morten sier:

    Ex Virgine Olivenolje har røykpunkt på ca 160 grader. Vanlig steketemperatur er 180-200 grader. Smør og matfett har enda lavere røykpunkt, rundt 140 grader. Når disse når røykpunkt brytes de kjemiske forbindelsene sammen, sunt blir usunt og god smak blir brent og dårlig. I tillegg kan olivenolje rett og slett ødelegge mange retter på smak. En god kokk har derfor en NØYTRAL stekeolje med høyt røykpunkt. F.eks Druekjerne eller Solsikke som tåler rundt 225-250 grader. Raps og mais kan også brukes men de er ikke nøytrale i smak. ExV. Olivenolje skal kun brukes ved meget lav varme, evt. helt på slutten for smak, samme med smør. Å steke i smør på vanlig temperatur er direkte helsefarlig! Andrepressing (virgin) olivenolje. tåler 180 grader, men, den er allerede varmebehandlet, så eventuelle helsefordeler er allerede borte.

  8. Frode sier:

    Pkt 7: Etter min mening kokes grønnsaker best i *usaltet* vann. Bl a bevarer de den friske fargen mye bedre. Salt kan komme etterpå. Men såklart, vannet må være kokende når man har grønnsakene oppi.

  9. Lise sier:

    Bra poenger, men som i alle yrker så spriker ekspertene. Damp er vidunderlig når det kommer til grønnsaker, og hva med plastfolie? Det er MYE brukt i de profesjonelle kjøkken…

  10. Dag sier:

    Dette med plastikkposer synder jeg mot big-time, og har gjort det i mange år. Men er det egentlig en synd?

    Påstanden \”Kjøttet og fisken begynner straks å surne, men du lukter jo ikke det. Du tror kjøttet bare har godt av å mørnes litt mer i plast. Etter bare et halvt døgn er surningen i full fart\” er iallfall sprøyt.

    Dokumentasjon, eller en nærmere beskrivelse av mekanismen bak \”surning\” som jeg altså ikke har kunnet oppdage ved utseende, lukt, smak eller konsistens, hadde vært greit.

  11. tine sier:

    jeg begynte å lese denne bloggsaken med skrekkblandet fryd og følte nesten at ejg tok quiz i dårlige kjøkken vaner. Jeg er glad for å kunne konstantere at jeg IKKE gjør mesteparten av blemmene. Jeg bør derimot bli veldig mye flinkere til å vaske opp underveis ;)

  12. Morten sier:

    Dag, enig. Vet at man skal ikke putte VARMT kjøtt (rester etc) i plast, da surner
    det. Vil gjerne ha dokumentasjon på kaldt kjøtt/fisk også.

  13. Aldebaranian sier:

    Grei nok artikkel, men den myten om at olivenolje ikke egner seg til steking er seiglivet i Norge. Har dere vært i Spania, Portugal, Italia etc? Visst bruker folk også stekeolje, man frityrsteker jo ikke i olivenolje! Men olivenolje er jo selve basisen i de fleste stekte rettene der! Du bruker det ikke dersom smaken er uvelkommen - så jeg bruker det aldri i aisiatiske retter f.x. Og dersom jeg steker kjøtt bruker jeg ofte en blandig av smør og stekeolje, men det avhenger av resten av maten. Og joda, såvisst kan man steke i extra-virgin olje selv om de fleste ikke gjør det, men du får ikke like så høy temperatur, så greit for grønnsaker men kanskje ikke for kjøtt (i alle fall gjør jeg aldri det)

    Ellers er jeg ikke lenger skyldig i mesteparten av punktene, men det tok noen år!

  14. Aldebaranian sier:

    @Morten

    Hvor har du det ifra at extra-virgine olivenolje har røykpunkt på 160 grader??

    Det er da bare tull, det laveste jeg har sett noen gang er 190 grader, men det vanligste tallet er ~210 grader eller så. Ta en titt på http://en.solivera.com/frying_and_grilling.htm eller http://www.oliveoilsource.com/olive_oil_smoke_point.htm for eksempel.

    Absolutt ingen problemer i det hele tatt. Det er klart at oliven olje gir smak, så du kan ikke bruke den overalt, men du får aldri riktig smak på sør-Europeiske retter dersom du ikke steker i olivenolje.

    (Jeg nevnte en gang for min Portugisiske familie at nordmenn var redd for å steke i olivenolje - det ga dagens største latterbrøl… :)

  15. Anette sier:

    Flott med oppfriskning av vellagret kunnskap i kombinasjon med nye tips. Særlig at matpapir er bedre egnet enn plast til oppbevaring. Har også lært at alufolie ikke er så bra, særlig ikke over varm mat eks. stek som skal hvile men holdes varm. Da bruker jeg håndlkær- de vaskes i maskinen - 0 stress. Har ellers som Fia lært: - skal alltid ha LITT sukker i maten - og det er vel for å ballansere surt og søtt. Prøvd litt solbærsaft i den brune sausen?
    Bon apetit alle!

  16. AC/DC sier:

    Hei Nina,

    Kanskje du kan bruke eddik i stedenfor sitron. Nå er det jo mulg å finne masse forskjellige eddiktyper i butikkene.

    Tips: Press fersk moden sitron over nystekt/grillet kjøtt, det er nydelig. Riktig balsamicoeddik kan også brukes, men bare litt.

  17. morfg sier:

    Noe riktig og noe feil:
    -Det er helt i orden å steke i olivenolje, inkludert kaldpresset sådan. Det er også helt i orden å steke i smør, men man må være på vakt så oljen/smøret ikke svis. Poenget med å ikke bruke for stor stekepanne kommer inn her. Man må også være litt raus med oljen. Et tynt oljelag svir seg lettere enn et litt tykkere. All oljen behøver ikke å havne på tallerkenen.
    -Det er helt i orden å koke grønnsaker i minimale mengder vann. Kokende vann er mer ødeleggende for grønnsakenes konsistens enn damp.
    -Sitron er topp, men det er mange andre ingredienser som kan tilføre maten den rette syrligheten, inkludert ulike typer eddik, vin, tomat mm.
    -Å steke all mat langsomt i ovnen på lav temperatur blir kjedelig. Høy temperatur gir bedre stekeskorpe.
    -Jeg har aldri hatt problem med å oppbevare mat i plastposer eller plastbokser.
    -Hvis du liker iskald drikke til maten, skal du selvfølgelig ha det!

  18. Jørund sier:

    Veldig mange gode tips. Når det gjelder steketemperatur, så synes jeg ikke du går langt nok. Kjøtt stekes ikke best på 140 grader, det stekes best godt under 100 grader. En filet kan godt brunes i panne og så langtidsstekes på 50 grader i ovn.

  19. Morten sier:

    @Aldebaranian
    Sidene du linker til er laget av olivenolje BRANSJEN! De vil selvsagt si at røykpunkt er over vanlig steketemperatur, da selger de dobblet så mye olivenolje! Dette er helt upålitelige kilder!

    http://en.wikipedia.org/wiki/Olive_oil

    De klassifiserer Virgine (2.de pressing, varmebehandlet) røykpunkt til 190C. ExV er lavere. Hvor mye lavere avhenger bl.a. av om den er filtrert eller ikke.

    http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=george&dbid=56

    Jeg er halvt Portugisisk selv, så den var du lite heldig med ;) I de portugisiske rettene jeg kan bruker vi olivenolje helt i starten under svak varme til å mørne grønnsakene.

    Men, for all del, hvis du vil steke i olje til 100+ kr liter’n med noe som tåler varme dårlig. kan være helseskadelig, ødelegge gode råvarer, spruter masse, så værsågod :)

  20. Maria sier:

    Dag:
    surning når det gjelder kjøtt/fisk, kan du oppdage slik: Gni tommel og pekefinger lett mot kjøttet et sekund eller to, deretter tar du fingrene bort fra kjøttet, og presser dem lett mot hverandre 2-3 ganger. Hvis dette føles litt klebrig, er maten dårlig - selv om du ikke jkan lukte/se/smake det.

    Og du som har skrevet artikkelen… vel vel… noen få gode poeng garnert i en god porsjon tull.

    Hilsen kokk.

  21. Ella fra Laos sier:

    Yngve: jeg digger deg. Du er best. Hilsen din største fan.

  22. Torgeir sier:

    Mye bra i denne saken. Men at kaldt øl får fårekjøttet til å klebre i munnen synes jeg trakk hele saken ned - jeg som liker kaldt øl gremmes over denne påstanden - det stemmer ikke. (Vodka nedkjølt til minus 35 grader har jeg smakt på vinter repøvelse i Finnmark, Altabataljonen, var nydelig, men ville vel klebret fårekjøtt) Når det gjelder sure ingredienser så vil jeg trekke frem nyplukket tyttebær - tilsatt sukker får en både surt og søtt å balansere med. Særlig til viltretter har jeg brukt dette.

  23. Skorpa sier:

    Å steke fisk i olje er jo bare helt håpløst.
    Alle vet jo at det som skal til er en “halvkilo” Melange !

  24. Alt godt sier:

    Vaske opp undervegs er ein føresetnad for god kokkekunst, og for flyt i heimen. Ingenting provoserer meg meir enn “kokkar” som etterlet seg donald-oppvask når dei er ferdige. Rydd opp først, undervegs og til slutt. Å byrje med alt reint og klargjort sparer masse tid og krefter.

    Kaldt øl har eg aldri smakt. (Ikkje varmt heller, for den saks skuld.)

  25. Wow sier:

    Dette var nydelige tips. Tror jeg har gjort det meste litt feil, men nu skal der startes med nytt friskt mot..

    Tusen, tusen takk :)

  26. Aldebaranian sier:

    @Morten

    Festlig å tråkke i salaten i samtale med en halv-portugiser, engrasado :) Det er riktig at den _ene_ av lenkene var til olivenolje bransjen, mens den andre ikke er så vidt jeg kan se. Uansett er røykpunktet på den andre siden også gitt til 190 grader - slår du opp Smoke point på Wikipedia er extra-virgin olivenolje gitt med røykpunkt på 192 grader og lettere oljer en god del høyere.

    Det er også en interessant side http://www.cookingforengineers.com/article/50/Smoke-Points-of-Various-Fats som oppgir 160 grader for Extra-virgin og 206 grader for “High-quality extra-virgin”, hvor high-quality betyr lav syreholdighet (jeg må innrømme at jeg ikke visste det var andre typer extra-virgin oljer). Så jeg ser absolutt ingen grunn til å endre min bruk av olivenolje pga. dette, det er ikke så veldig langt fra soyaolje, rapsolje etc. og av og til må man bare bruke olivenolje.

    Vi får heller være enige om å forbli uenige her!

  27. captaincalvert sier:

    Mange gode tips her, men jeg er ikke enig i slutningen angående extra virgin olivenolje. Så lenge man holder temperaturen lav greier oljen seg helt fint. Skal man derimot lage noe som krever tøffere varmebehandling kan jeg anbefale hasselnøtt- eller macadamianøttolje. Det koster skjorta, men det setter en meget god smak, og er de sunneste alternativene som finnes. Fettsyreprofilene på disse oljene er helt uovertruffene.
    Raps til steking setter en ganske spesiell smak. Fra et helseperspektiv er rapsolje antagelig ok så lenge den er kaldpresset, men den som er egnet til steking er prosessert, og dermed særdeles usunn. Jeg har sett at en del mennesker bruker peanøttolje, og tror det er sunt, men denne inneholder for mye omega-6, noe de fleste får for mye av. Styr unna raps og peanøtt.

  28. Maja sier:

    Her er det blitt sagt mye tull om olivenolje. oliveolje omannes til transfett ved høye temp, så ikke sunt å bruke denne til steking.
    Og “styr unna raps..”? Raps er av de aller sunneste typene oljer

  29. captaincalvert sier:

    Det skal ekstremt høye temperaturer til for å lage transfett av olivenolje. Det er ikke et reelt problem ved normal matlaging. Rapsolje er sunt så lenge den er kaldpresset, men da egner den seg ikke noe bedre til steking enn olivenolje. Hovedinnvendingen min mot raps er at den har en alt for skarp og dominerende smak. Etter min mening ødelegger den de fleste retter.

  30. Aggie sier:

    Olivenolje diskuteres opp og i mente, men ingen har nevnt transfett. Transfett oppstår når umettet fett varmebehandles for hardt, og er grunnen til at fiskepinner og kjeks blir utskjelt av helseeksperter. Olivenolje har lett for å gå over i trans. Dette er uavhengig av røykpunktet. Negative helseeffekter av transfett er godt dokumentert, se for eksempel her: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2769584/?tool=pmcentrez
    For olivenoljens kjemiske egenskaper, se Fennema\’s Food Chemistry (Bibelen for matvitere)

  31. captaincalvert sier:

    Nei nei nei! Olivenolje har ikke lett for å gå over i trans. Tvert i mot. Det kreves temperaturer langt over røykepunktet, og ikke bare det. Disse temperaturene må opprettholdes over flere timer. Linken din viser til industriprosesser, ikke normal steking.

    http://www.oliveoilsource.com/cooking_olive_oil.htm

    Sitat:
    “The Facts: As far as making a saturated fat, according to Dr. A. Kiritsakis, a world renowned oil chemist in Athens, (Book - OLIVE OIL FROM THE TREE TO THE TABLE -Second edition 1998), all oils will oxidize and hydrogenate to a tiny degree if repeatedly heated to very high temperatures such as is done in commercial frying operations. Olive pomace oil and virgin olive oil are both highly monounsaturated oils and therefore resistant to oxidation and hydrogenation. Studies have shown oxidation and hydrogenation occurs to a lesser degree in olive oil than in other oils. But in any case, the amount of hydrogenation is miniscule and no home cook would ever experience this problem.

    The large refinery-like factories which take unsaturated vegetable oil and turn it into margarine or vegetable lard do so by bubbling hydrogen gas through 250 to 400 degree hot vegetable oil in the presence of a metal catalyst, usually nickel or platinum. The process can take several hours. You cannot make a saturated product like margarine at home by heating olive oil or any other vegetable oil in a pan. We don’t know where this weird notion has come from. For more see our olive oil chemistry page!”

  32. DEH sier:

    Flott artikkel.

    Når det gjelder olje, så er prossesering ofte der det går galt. Herdede oljer, f.eks margarin som her en smeltetemperatur høyere enn kroppstemperatur er, ifølge kinesisk medisin svært skadelig for kroppen. Logikken er at noe som ikke flyter når du f.eks. holder det i hånden din, krever ressurser fra kroppen for å holdes flytende i blod eller lymfesystem.
    Klaret smør, i India kalt ghee, er godt egnet til steking, og gir en god smak til kjøtt og fisk. Extra Virgin Kokos olje er utrolig godt til f.eks egg og bacon, og inneholder sunne triglyserider. Noen kan reagere på dette fettet, så prøv litt.Baker cockies med denne oljen, paranøtter, hvit sjokolade og safran. Moms.
    Rød palmeolje har en spesiell smak, og brukes over store deler av verden. Tåler 180 grader og gir et tilskudd av lycopen og betakaroten. F.eks kylling med mandler, dadler, tomat, tamarind, kokos osv kan bli veldig godt. Bruk fantasi og kjærlighet.
    Varier inntak av oljer som av grønnsaker. Vær forsiktig med varme.
    Prøv og valnøtt, sesam, hamp og andre oljer som ikke skal varmes.
    Hampoje med lime er en ypperlig dressing. Prøv på mild salat eller alfaspirer. Kjøp kaldpresset, extra virgin og husk at selv om du oftest får det du betaler for, er noe overpriset.
    Olje er ikke bare noe som skal til for å tilberede maten. Det er sunt og absolutt nødvendig for kroppen.

  33. Bitten sier:

    jeg har lært at olivenolje er den sunneste oljen å steke i er olivenolje. den omdannes til herdet olje etter den tredje oppvarmingen, mens oljene dere zkriver om omdannes til herdet fett etter første oppvarmingen. dette har jeg lært både av kokker og endokrinologer i Spania når jeg bodde der. men nå liker jeg jo spansk mat også.

  34. Maria Teresa sier:

    Ekte portugiser her så dere vet det :), også glad i å lage mat.
    Vi i Portugal bruker mye olivenolje til matlagging. Spesielt i salater, supper og som dressing over kokt fisk og klippfisk (det siste brukes dessverre lite i Norge, og det som er så godt).
    Som kjent er olivenolje sunt, men vi portugiser bruker ikke så tung olje til steking. Dessverre er olivenolje som vi kjøper her i Norge, t.o.m. det som kalles “virgin” ikke så god som vi får der nede, synes nå jeg… ser nesten ut som oljene her er blandet med andre oljer… vet ikke. (Innrømme at jeg er bortkjemt med å få god olivenolje i Portugal). Test det med å sette oljeflaske i kjøleskapet, blir ikke som en klump i flaske, så er det ikke bare olivenolje.
    Tips for å få grønnsaker med god presentasjon, og uten å se for kokt ut. Kok opp vann med litt salt, sett litt olivenolje. Sett inn grønnsaker som trenger lenger koking, og andre på slutt. La dette få en god oppkoking, og så tar du grønnsaker ut av vannet.

  35. eric sier:

    De som bruker at de er fra utlandet her som poeng for at de vet bedre enn andre snakker bull.

    Det er utrolig mange måter å tilberede kjøtt på, feks “sous vide” har ikke blitt nevnt her. Jeg har sett heston blummenthal på TV svi av kjøtt med en gass flamme for så å hive det i ovnen 12 timer på lav temperatur.
    Han slo også i hjel myten om at å steke kjøttet hardt for å lage en skorpe holder kjøttet mørt og saftig innvendig på det samme programmet.

    Norge har flere ganger vunnet Bocuse D´Or, verdensmesterskapet i kokkelering i Lyon. Norge og nordmenn har kanskje ikke matkulturen som andre land sørpå har men den kommer seg og er ikke så langt bak som den var før.

    Sånn ellers var det en interessant blogg, men det der med å MÅ ha sitron og ikke drikke vann og alt det der er nok personlig.

    Eric, halv utlandsk

  36. Monfi sier:

    Olivenolje av høy kvalitet (EX-V, kaldpresset feks) kan selvsagt brukes til steking. Jeg bruker olivenolje til nesten alt. Det anbefaler jeg flere til å gjøre også.

    I Norge sliter jeg med å skaffe olivenolje til den kvaliteten jeg ønsker, så importerer alltid fra Italia eller Hellas. Dårlig kvalitet på oljen sammen med dårlig oppebevaring kan gi disse uheldige virkningene som er nevnt her.

    Men å påstå at førsteklases olivenolje ikke er egnet til steking er direkte løgn.

    Olivenolje til alt; alltid.

    - Alberto
    Pizzakokk i Palermo.

  37. Charlie Brown sier:

    Synes det mangler et godt råd her, så jeg legger til et pkt. 11: En skarp kniv skjærer alle råvarer penere og med mindre bruk av krefter. Derfor: Skjerp kniven(e) dine hver gang du bruker dem, vask dem for hånd med en gang etter bruk og slip dem hos en proff knivsliper omtrent en gang i året.

    Dessuten er jeg ganske så lei av smaken av brent olivenolje som ofte “parfymerer” mat jeg får servert hos venner og bekjente, så jeg slår et slag for bruk av nøytrale oljer når ting skal stekes, så kan retten eventuelt smakssettes med olivenolje før den serveres.

  38. George of the Jingle sier:

    -_- I LOVE Olive Oil -_-

  39. jupp sier:

    Hehe, jeg har lært for lengst når det gjelder grønnsaker, takk. Det finnes nemlig ikke noe mer avskyelig enn overkokte grønnsaker, og broccolien blir verst av dem når den er blitt blaut. Al dente er grei huskeregel på pasta, men også grøntforet.

  40. Tingelinge sier:

    Lille spørsmål:
    Er det ok å marinere over natten i plast, men ikke oppbevare det over natten i plast, eller er det en selvmorsigelse i bloggartiklene?

    I denne artikkelen:
    10 Blemmer DU gjør på kjøkkenet: (samme blogg/blogger)

    8. Du tror plast er trygt.
    Når du bare bruker halvparten av ”familiepakken” legger du resten i en brødpose av plast. Kjøttet og fisken begynner straks å surne, men du lukter jo ikke det. Du tror kjøttet bare har godt av å mørnes litt mer i plast. Etter bare et halvt døgn er surningen i full fart. Men ikke hvis du heller pakker fisken og kjøttet i matpapir, gjerne smurt med litt olje.

    I eldre artikkel, sammen blogg/blogger:
    http://blogg.aftenposten.no/ekern/2009/10/30/knask-med-et-knep/#comment-203

    Lyngarvet kjøttfilet med oliven og sitron:
    Legg filetene oppå hverandre med salt, sukker, timian og oliven mellom skivene. Pakk i plast og la dem ligge i kjøleskap natten over – eller dagen lang. Tørk av kjøttet med kjøkkenpapir og fordel det på tallerkener.

  41. Julie Matilde Torjusen sier:

    Hei! Jeg er assistent
    ved et prosjekt ved ILN, Universitetet i Oslo. Vi bygger opp et tekstkorpus,
    og jeg lurer på om du kunne tenke deg å la oss inkludere bloggen din i
    korpuset. Viss du sender meg en mail, skal jeg sende deg mer informasjon. Håper å høre fra deg!
    mvh Julie Matilde Torjusen

  42. Yngve Ekern sier:

    Takk alle sammen, for kvalifiserte kommentarer! Makan til lesere!

    Lei meg for at jeg ikke har svart før. Grunnen er litt dunder’n for mengden, pluss at har hatt pesta i trappa, altså griseforkjølelsen over dørstokken…

    Til dere med store kunnskaper om olivenolje: Jeg har lest og lært, og den første som mailer meg på yngve.ekern@aftenposten.no kan hente en dunk god olje i resepsjonen her :)

    Ellers: Plast er bad over tid, bortsett fra under marinering.
    Kald drikke er fy, spør han som rydder opp på TV3. Eddik er hurra! Sukker fermhever naturlig sødme, som i tomatsausen. Noen gode poenger garnert med tull kalles pedagogikk :) *rødmer*

    Jeg kommer tilbake med “10 mirakler DU gjør på kjøkkenet”!

    Vennlig hilsen
    Yngve Ekern

  43. Inga sier:

    Sitron er alltid med uansett!

    Klart er helt klart best å vaske opp underveis for å unngå opphoping og man bruker da i steden noen få minutter å vaske ting der og da i stede for å stå en halv time etterpå.

    Man må tilpasse evt. stekepanne eller kjele til formålet slik at man ikke får for god plass eller dårlig, alt etter som.

    Man bør og skal ha salt i vannet når man koker grønnsaker.

    Jeg pleier å bruke enten smøt eller solsikkeolje når jeg skal steke noe og gjerne begge deler. Smøre gir god smak og olja gir varme oppover på sidene av f.eks kjøttet.

    Når jeg skal pakke inn råvarer bruker jeg plastfolie. Da får man det tett og det setter ikke smak fra andre råvarer.
    :)

  44. Carl-Erik sier:

    Flott å se at selv kokker kan innrømme at de ikke kan alt :-)

  45. Subliminal Advertising sier:

    Best Links 2011…

    Pretty! This was a really wonderful post. Thank you for your provided information….

  46. Cardiff SEO sier:

    Best Links 2011…

    Great wordpress blog here.. It’s hard to find quality writing like yours these days. I really appreciate people like you! take care…

  47. work from home programs sier:

    Best Links 2011…

    Heya i’m for the first time here. I came across this board and I find It really useful & it helped me out much. I hope to give something back and help others like you helped me….

  48. best diet pill sier:

    Best Links 2011…

    The blog was how do i say it… relevant, finally something that helped me. Thanks…

  49. blogging tips sier:

    Best Links 2011…

    Thanks for sharing excellent informations. Your site is very cool. I am impressed by the details that you’ve on this website. It reveals how nicely you understand this subject. Bookmarked this website page, will come back for extra articles. You, my …

  50. SEO PRESSOR REVIEW sier:

    Best Links 2011…

    I’m not sure where you’re getting your info, but good topic. I needs to spend some time learning much more or understanding more. Thanks for fantastic information I was looking for this information for my mission….

  51. online marketing blog sier:

    Best Links 2011…

    Valuable info. Lucky me I found your site by accident, and I’m shocked why this accident didn’t happened earlier! I bookmarked it….

  52. Beinstraffung sier:

    Best Links 2011…

    Just want to say your article is as amazing. The clearness in your post is simply great and i could assume you are an expert on this subject. Fine with your permission let me to grab your feed to keep up to date with forthcoming post. Thanks a million …

  53. electric cigarette review sier:

    Best Links 2011…

    It’s appropriate time to make some plans for the future and it is time to be happy. I’ve read this post and if I could I wish to suggest you few interesting things or tips. Perhaps you could write next articles referring to this article. I wish to re…

  54. buy smokeless cigarettes sier:

    Best Links 2011…

    you’re really a good webmaster. The web site loading speed is incredible. It seems that you’re doing any unique trick. Furthermore, The contents are masterpiece. you’ve done a magnificent job on this topic!…

  55. Gumby Robbery sier:

    Best Links 2011…

    I was suggested this website by my cousin. I’m not sure whether this post is written by him as no one else know such detailed about my trouble. You’re incredible! Thanks!…

  56. Asian Tiger Mosquito sier:

    Best Links 2011…

    I couldn’t resist commenting…

  57. Iron Deficiency Anemia Symptoms sier:

    Best Links 2011…

    This is a very good tips especially to those new to blogosphere, brief and accurate information… Thanks for sharing this one. A must read article….

  58. Heartburn Symptoms sier:

    Best Links 2011…

    After all, what a great site and informative posts, I will upload inbound link – bookmark this web site? Regards, Reader….

  59. Japanese Calligraphy sier:

    Best Links 2011…

    It’s really a nice and useful piece of information. I’m glad that you shared this useful information with us. Please keep us informed like this. Thank you for sharing….

  60. Subliminal Advertising sier:

    Best Links 2011…

    Everything is very open and very clear explanation of issues. was truly information. Your website is very useful. Thanks for sharing….

  61. Iron Deficiency Anemia Symptoms sier:

    Best Links 2011…

    Simply wish to say your article is as surprising. The clearness in your post is just excellent and i can assume you are an expert on this subject. Well with your permission let me to grab your RSS feed to keep up to date with forthcoming post. Thanks a…

  62. Warcraft Gold sier:

    You should check this out……

    […] If you are trying to find more detailed info on today’s topic, more about today’s spotlight topic can be found on […]…

  63. sasder sier:

    Hello…

    My life,vist ithttp://sylviaj.jimdo.com/ ,Thanks….

  64. Subliminal sier:

    Best Links 2011…

    Thank you for another fantastic article. Where else could anybody get that kind of information in such a perfect way of writing? I have a presentation next week, and I’m on the look for such info….

  65. Asian Tiger Mosquito sier:

    Best Links 2011…

    magnificent points altogether, you just gained a brand new reader. What would you suggest in regards to your post that you made some days ago? Any positive?…

  66. What Causes Heartburn sier:

    Best Links 2011…

    I love it when people come together and share opinions, great blog, keep it up….

  67. kaesder sier:

    Hello…

    My life,vist ithttp://sylviaj.webgarden.com/ ,Thanks….

  68. PLR Products sier:

    Best Links 2011…

    Very nice post. I just stumbled upon your weblog and wished to say that I have really enjoyed browsing your blog posts. After all I will be subscribing to your rss feed and I hope you write again very soon!…

Skriv en kommentar

* Må fylles inn


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet. © Aftenposten. ACAP-beskyttet. Personvernpolicy.
Aftenposten arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.
Aftenposten har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.