Kvinnene tilbake til kjøkkenet

Menn er fra hamburgerbaren. Kvinner er fra salatbaren. Derfor må hun lære seg å lage mat. Som et feministisk prosjekt.

 

 

Likelønn er selvsagt viktigere, men her skal det handle om at kvinner er fra Venus og menn fra Mars – i alle fall når det gjelder bordskikk.

 

Hvorfor er det sånn at jenter som bor alene spiser sunn mat, mens gutter spiser usunn mat når de bor for seg selv? Og viktigst: Hvorfor i all verden begynner hun å spise mer usunn mat når de slår seg sammen, når han møter henne?

 

Hun kan gjerne lage seg en enkel salat eller plukke med seg et sushibrett hjem. Han sørger for en foss av fet saus på kjøttkakene. Sammen går de ikke opp i en høyere enhet.

 

I mangel på grunnleggende kunnskaper om matlaging adopterer hun hans dårlige matvaner. Jentenes meny maskuliniseres. Hun får et ”samboertillegg” på hoftene, i stedet for det lønnstillegget hun burde ha fått.

 

Hun kan jo ikke lage mat! Dette utsagnet hører jeg ofte, framført av samboere som har skjønt det de fleste urbane gutter i sjekkealder har tatt inn over seg: Hvis gutter ikke kan sveive opp  litt snasen mat til damene, blir’e ikke no’ på dem.

 

Selvsagt tar jeg en drøss forbehold når jeg skriver dette. Problemstillingen kan like gjerne snus rundt, det er guttene som må skjerpe seg. Her er det store forskjeller på folk, kanskje avhengig av hvor i landet man bor – og hvor mange vekttall man har. Jeg vet at dette ikke er situasjonen blant flertallet.

 

Likevel, blant folk jeg omgås, i urbane, utdannede og ellers politisk korrekte kretser, virker det nesten entydig: Jentene kan simpelthen ikke lage skikkelig mat. Dette er ikke matsosiologi, men en personlig betraktning.

 

Ikke rart det finnes en ”lost generation”. Dette dreier seg om jenter som ikke lærte å lage mat - men mye annet viktig - av mødrene sine på 80-tallet, de toget endelig ut av kjøkkenet og inn i 8. marstoget, inn i sentrale stillinger.

 

Et skritt tilbake og to fram: For at matkulturen vår ikke skal gå rett vest, må vi ta skjeen i en annen hånd. Ja da. Det gjelder oss gutter. Men ikke lat som. Det gjelder jenter, også. Det fremmer likestillingen og det fremmer folkehelsen.

 

Jenter en historisk sjanse til å ta tilbake makten på kjøkkenet, hive ut fet ferdigmat og ta en større ansvar for seg og sines ernæring. Ikke fordi det forventes, av klam tradisjon og Küche-plikt. Men på egne premisser. Som det heter i reklamen: Fordi du fortjener det. Altså bedre mat.

 

Som feminist selv har jeg flere ganger holdt matkurs for venninner og deres venninner, gjerne som “klargjøring” før en av dem skal gifte seg. Her er to av oppskriftene jeg har kjørt på dem. Enkelt og moderne. Den ene for de virkelig gode dager, med kostbar sjøkreps. Den andre med laks tilberedt slik frekke piker bør, temmelig rå.

 

Følg meg på Twitter

 

SJØKREPS FOR GODE DAGER

Gratinert med kryddersmak er dette romantisk pirkemat. Gratineringssmøret som blir til overs, rulles til pølser i plastfolie og fryses.

Rå sjøkreps må bestilles hos en fiskehandler.

 

Rikelig til fire personer

2 kilo rå sjøkerps

1/2 kg romtemperert smør

300 g champignon

1 dl soyasaus

1 sitron

3 fedd hvitløk

1/2 bunt bladpersille

1 ss tørket timian

Ha smøret i en kjøkkenmaskin med visp. Kjør i minst 15 minutter, til smøret blir hvitt og luftig. Bruk en slikkepott og skrap ned smøret som fester seg langs kanten og inne i vispen. (Men slå den av først, da! Ikke vipp opp maskinen mens vispen går . . .)

Finhakk sopp, hvitløk og persille, ha det i smøret. Hell i soyasaus og press sitron over. Pisk videre i 5 minutter til.

Del sjøkrepsen i to på langs. Ta ut paven, som sitter under øynene. Pell også ut strengen, den tynne svarte tarmen som går langs halen. Klin kryddersmøret generøst ut på kjøttet. Legg krepsen med skallet ned i to langpanner, gjerne hulter til bulter, men halekjøttet skal helst ikke dekkes over.

Stek det ene fatet først, på 250 grader i 8-12 minutter, litt avhengig av størrelsen. Når vi er i gang med spisingen, steker vi det andre fatet.

RÅBAKT LAKS 

Hva er dette? Laks som hverken er skikkelig rå eller skikkelig varmebehandlet, en ganske radikal variant. Rart og godt, med litt gummiaktig, spennende konsistens.

Kjøp såkalt Salma-laks, en nykommer på fiskemarkedet, überfersk og pakket bare få timer etter at fisken sprellet. Dette er en kvalitet som holder til sashimi, den i fiskedisken er ikke i nærheten.

Til fire personer

400 g Salma-laks

2 ss dijonsennep

1 pose frisk spinat, rundt 300 g

1/2 fedd hvitløk

1 ss smør

litt salt, rikelig med nykvernet pepper

Stikk det halve hvitløksfeddet på en gaffel, med snittsiden ut. Ha bitte litt vann, bare to-tre skjeer, i en kjele på sterk varme. Ha i smøret. Hiv oppi spinaten og rør kontinuerlig rundt med gaffelen til spinaten faller sammen. Legg den til avrenning i en sil.

Del fisken i like store deler. Ha et par dråper olje i en ildfast fat og smør det ut med fingrene. Legg i fiskestykkene med den flate siden ned og smør sennepen oppå. Stek dem i ovn på 60 grader i 20 minutter (Ja, det er sant, kaldere enn i en badstu!). Fordel spinat oppå og ha på litt salt og rikelig med pepper.

 

 

 

 

78 Kommentarer til “Kvinnene tilbake til kjøkkenet”

  1. Sven E. Nilsen sier:

    Jeg har AKKURAT motsatt erfaring. Jeg er nå over 50, og har laget mat selv siden jeg flyttet hjemmefra for 30 år siden. I alle disse årene har jeg kjent ganske mange damer, og jeg har sett et mønster. Mens jeg alltid har laget meg skikkelig sunn middag, omtrent hve eneste dag, til meg selv, slurver damene stort sett med maten. De gidder aldri lage skikkelig mat til seg selv, men eter all slags junk-food. Målet for dem er å stille sulten, ikke å spise skikkelig ordentlig mat.
    Folk flest kan ikke spille fiolin og folk flest kan ikke lage mat. Men i motsetning til fiolinspilling, tror folk at kunsten å lage mat er medfødt. Og resultatet blir deretter.
    Jeg kjenner flere menn som har samme erfaring som meg. Altså, mitt inntrykk er at single menn lever sunnere enn single damer.

  2. Roy Helge Rasmussen sier:

    Men Sven, så er du sikkert ikke UNG, URBAN og POLITISK KORREKT heller ;-)

    Jeg er litt yngre enn deg, men jeg banker kona ned i støvlene når det gjelder matlagning. MEN…. Jeg har nok en større tendens til å vill lage rike sauser - det er nok riktig ja.

  3. j b sier:

    Sven - jeg tror det likevel henger sammen. Sagt litt firkantet: De som virkelig bryr seg om matlaging i dag, de som synes det er GØY, det er gutter/menn. Og de gjør det skikkelig! Tydeligvis er du en av dem.

    Alle de i min bekjentskapskrets som er gourmeter, er menn. Så godt som alle jenter/kvinner jeg har vært borti, er stolte over _lettvint_ de klarer å gjøre matlagingen - ikke hvor sunn, elegant, smakfull eller spennnende. De har ikke noen kjærlighet til matlagingen, slik gourmet-menn har; det er mer et pliktløp som de vil bli ferdig med så fort som mulig. De ofrer ofte både smak og hygge for å passe på linjene, men det viktigste er å \”slippe unna\” så mye som mulig - et godt argument for salat er at \”det er så lettvint\”!

    Likevel: De aller, aller fleste gutter/menn jeg kjenner bryr seg verken om sunnhet eller smakfull mat - de har samme forhold til det å spise som til å fylle bensin på bilen. Greit, nødvendig, men ikke på noen måte \”viktig\”.

    Disse to manns-typene finner jeg i nærmest to helt uavhengige deler av min omgangskrets. Gourmeter søker gourmeter. Burger-elskere søker burger-elskere. Jeg er ikke selv noen gourmet, men føler meg likevel mest hjemme i den leiren - men når man kun lager mat til seg selv, blir det ikke like fristende å bruke massevis av tid hver eneste dag på det. På et vis forstår jeg kvinnene, også.

  4. Husmora sier:

    Jeg må dessverre bare tilstå og si meg fullstendig enig med Yngve Ekern. Jeg er 42, godt utdannet og fra et møblert hjem hvor mor sto som medlem i kvinnesaksforeningen og en hjemmeværende(!) far pliktskyldigst serverte fiskekaker i brun saus 4 ganger i uka. Hun klaget over at han ikke var mer \”spennende\”… Selv er jeg fullstendig udugelig på kjøkkenet. Jeg har skygget banen, og overlatt alt til min kompetente mann, som ganske riktig innså først som sist at skulle det overhodet bli snakk om middag i heimen, var det opp til ham. Nå har han laget sunn, spennende og variert middag \”hver dag\” i snart tretten år… Undertegnede synes junkmat er mye mer lettvint, og orker ikke forholde seg til mat. Men hvis - og jeg sier *hvis* - jeg skulle lage mat, må man ikke komme til med med \”skummel\” mat som kreps og rå fisk… Det er nettopp sånt jeg ikke klarer å forholde meg til. Kanskje noe med kyllingfilet og pasta, Yngve? Eller kanskje du kan lære meg å lage en enkel - salat?

  5. Caro sier:

    Helt enig. Jeg er vel omtrent unntaket - er hunkjønn og liker godt å gjøre meg flid med maten, og liker å lage skikkelig mat. Klart, som student blir det en del frosne grønnsaker (hvor får man tak i ferske erter i dette landet som ikke er svindyre?) og firstpricepoteter, men det blir mat av det også. Jeg kan i alle fall lage ordentlig mat når jeg har penger og tid. (Ertesuppe er i grunn billig moro…) Har imponert mang en kar (og kjei) med ordentlig hjemmelaga lasagne, eller skikkelig soppstuing. Og det er jo litt stas - for om jeg lager mat tar de oppvasken :)

    Men altså… Jeg er ingen stor fan av rå fisk. Ovnsbakt er veien å gå. Spiste senest i går ovnsbakt pestolaks med tagliatelle og fløtesaus. Enkel studentmat og rimelig om det er salg på findus’ frosne laksefileter.

  6. aft sier:

    Hei, så morsom diskusjon! Jeg er kvinne på 50 år og har alltid laget god er sunn hverdagsmat og selvsagt middag hver dag. Da jeg traff min eksmann så begynte han med en daglig kritisering av maten, fordi den var litt Middelhavsaktig og ikke slik hans mor laget den. Han kritiserte alt, men laget ikke mye mat selv. Han kritiserte meg til og med åpenlyst i selskap slik at gjestene ble forlegne. Jeg laget også stort sett mat - og gourmetmat til selskaper og helger. En sjelden gang grillet han, og da var det alltid et selvskryt etterpå i mange dager og i øst og vest om hvor god han var, til tross for at han grillet alt helt likt og ikke engang klarte å få til at noen vil ha biffen mye stekt og andre lite. Men det er klart at all kritikken gikk ut over både gleden av å lage mat og selvfølelsen, så lenge det sjelden var positive kommentarer og alltid så mange negative. Nå er jeg lykkelig og skilt og lager masse god mat. Følger med på spalter og i blader, forøker nye ting, og har laget en kokebok med de beste rettene som min sønn og jeg har funnet på være mange reiser. Min sønn synes at han får kjempegod mat, og vi begge er sunne og fornøyd. Så til moralen: kan menns oppførsel påvirke kvinners lyst til å lage mat?

  7. Jente sier:

    Sm dame føler jeg meg utrolig truffet at artikkelen. Jeg hadde et relativt godt utgangspunkt for å bli skikkelig dyktig på kjøkkenet da jeg flyttet hjemmefra, men den gang ei. Er 25 år, og som mine venninner er jeg mer opptatt av å få i meg sunn og næringsrik mat for en billig penge enn å utvide horisontene på kjøkkenet. Som Ekern skriver - det går i salater, mye grønnsaker, laks, fiber etc. - men det er ikke akkurat kompliserte greier. En evt. kjærste som ikke bare har mindre sunne preferanser, men som også virkelig liker å lage mat, betyr kroken på døra for jentedietten, og “samboertillegget” kommer raskt.

    Vi jenter må lære oss å lage mat som kan nytest av personer som ikke er like opphengt i sunnhet og kalorier, og dette krever tid, interesse og trening. Bare slik kan kjærstens preferanser for fete sauser overvinnes. Kombinasjonen av menns preferanser for smak og kvinners preferanser for sunnhet (beklager den grove generaliseringen) burde i teorien gi et virkelig godt reultat.

  8. aft sier:

    Hei, hva er galt med fete sauser og god mat? Hos oss er det helmelk, fet fisk, saus og gode saker hver dag. Det er viktig for kroppen å få fett. Og det er viktig å bevege seg. Jeg er en kvinne på 50 år med 170 høy og veier 57 kg. Har aldri og vil heller aldri komme til å spise salat alene til noe måltid. Salat er tillegg til annen mat, ikke noe måltid i seg selv. Hvis kvinner benytter intuisjon og glede rundt mat i stedet for å tenke “sunnhet” hele tiden ville det hele sikkert vært mere naturlig. Jeg har foreldre som har slanket seg de siste 60 årene, og den eneste som ble slank av det var meg. Det er også viktig å huske på at aktive barn skal ha næringsrik kost og skal ikke slanke seg.

  9. brita sier:

    Jeg kjenner mange jenter som kan lage skikkelig mat, og gutter også, men det jeg tror ofte er problemet er at folk ikke stoler på sin egen smakssans. Man bruker oppskrifter slavisk og er redde for at ting skal koke eller steke for kort og for lenge. Og at ting skal smake rart eller “feil”. Tror mye av gleden av å lage mat har druknet i flommen av oppskrifter og kokebøker. Man blir rett og slett fratatt egen dømmekraft og kreativitet. Jeg bruker konsekvent ALDRI en oppskrift helt ut, og jeg har ALDRI fått klake på maten jeg lager. Heller det motsatte. Og jeg lager ALLTID mat fra grunnen av. Det er mye billigere og bedre enn kjøpemat og halvfabrikata. Så budskapet bør vel heller være at alle kan lage mat, bare de tør å stole på egen smak og driter i proffe kokkers fy fy og feil feil.

  10. Sven II sier:

    Synes Yngve Ekern er altfor feig og kuet i sitt budskap! Hele storyen er jo SÅ riktig - og det er på høy tid at temaet tas opp! Dama mi har overhodet ikke plukket noe av den kunnskaepn hennes mor ga henne, og kan knapt nok lage en salat. En helt ny skjerping må til på kvinnesiden for å gi deres / (våre) barn det kostholdet og den matgleden vi selv fikk ta del i.

  11. Marte sier:

    I den siste oppskriften mangler det noe. Det står “Stikk det halve hvitløksfeddet på en gaffel, med snittsiden ut”. Detetter nevnes aldri hvitløken mer…

  12. Ya sier:

    Hvorfor menn synes det er göy og lage mat, og kvinner ofte helst vil at det skal gaa fort : andres reaksjoner. Det er fremdeles frekt og spennende (og sexy) med en mann som kan svinge opp med ordentlig mat. en kvinne - joda, det er jo godt. Men hun har jo laert det hjemme… Hverken frekt, spennende eller sexy.

  13. Cee sier:

    Blant mine urbane, utdannede og politisk korrekte venner, som er i slutten av 20-åra, er mat kjempeviktig. Her er det i hovedsak jentene som liker å kokkelere (med unntak av et par stykker, som heller vil kjøre på med grandis og First Price-burgere)! Gutta er opptatte av god mat de og, men mest å spise den, evt. grille den, og med \”den\” så menes biffen.

    Skjønner at folk som har en kjæreste eller kone som ikke kokkelerer er bitre og vil slå alle kvinnfolk over en kam, men det er bare å innse det; Det finnes flust med damer som lager god, ordentlig og avansert mat!

  14. nikolai H. sier:

    Moren min klarer bare lage mat som hun har gjort hele livet. Skal hun lage noe nytt bare roter hun det til. Mens jeg (som er mann) ikke har noe problem med å lage ny mat så lenge oppskriften er god.

  15. Kremt sier:

    Er det ikke riktig at alle disse mennene som lager gourmetsauser og fjonger seg med marinering og knivsliping faktisk bare lager mat i helgen? Hverdagsmaten overlates til kona som fortsatt også skal handle, kanskje hente noen små, så lage mat og vaske opp, alt dette etter en full dag på jobb. Hvem som helst vil da heller være gourmetkokk i helgene. (Forresten, jeg er ung og politisk korrekt og alt det dær, jobber 50-60 timers uker og lager så og si alltid middagen, for det er så gøy og avlappende etter jobb, og mannen min er enig i at jeg er den beste kokken. Han er derimot suveren til å ta vasken etter middag. Vips, et lykkelig hjem!)

  16. Sture sier:

    Norske kvinner VAR utrolig dyktige kokker - med et fantastisk og variert spekter retter å servere. Det er tre ting som har ødelagt dette:

    1. Feministene som hetstet og stigmatiserer kvinner som liker kjøkkenet
    2. Norske kokker som åpenbart synes at utenlandsk er SÅÅÅÅ mer trendy
    3. Rimi og Rema som har herpet norske råvarer og fjernet ferskvarene

    Den eldre generasjon kvinner var stolte kulturbærere for norsk tradisjonsmat - og spesielt på vestlandet var tilbudet utrolig rikt og variert - og på høyde med øvrige Europa (eller Skandinavia). Men nå er norsk matkultur i ferd med å gå i glemmeboken - til tross for at vi gjerne vil ha den. Er selv møkka luta lei av all utenlandsk etnisk mat vi får på restauranter - og hater de trendnissene hvor alt skal være minimalistisk og trendy (Dagbladet).

    Nei - vil ha NORSK mat; kjøttkaker, raspeballer, fiskekaker, seibiff, fårikål, frikasse, lapskaus, trondhjemsuppe, sviskekompott - alt som mor og mormor kunne trylle fram - og som feminister og industrinisser ødela.

    Norsk mat er rik, variert og utrolig god. Men i ferd med å gå tapt.

  17. ? sier:

    Hvorfor skal alt gjøres til en kjønnsdebatt?
    At noens mor ikke klarer å lage sushi, mens sønnen kan sier ingenting om kvinner og menn vil jeg påstå. Det er flust av damer som kan og vil lage god mat og flust av menn. Det er også mange som ikke er like engasjert. I min venninnegjeng, som møtes og spiser middag en gang i måneden, har vi hele spekteret. Fra de som disker opp med 4 retter nydelig mat lagd fra grunnen til de som kjøper inn … Og sånn må det vel være når man har friheten til å velge :)

  18. XX sier:

    HALLO!! Hadde ikke jenter vært salatfikserte hadde helsebudsjettet måtte fordobles! Menn er utrolig dårlige til å slanke seg (hva- hjelper det ikke å sulte seg hele dagen for å så spise en gigantisk pastarett til middag??!) mens kvinner spiser sunt fordi de ikke gidder å havne i en situasjon der man plutselig må slanke seg! Lik det eller ikke, men hjerte og karsykdommer samt diabetes er faktisk et problem, kanskje det er greit at men noen ganger dropper den sausen.

  19. Sture sier:

    PS. Til dere feminister (som ikke kan koke vann) og som sier lag norsk mat selv.

    Svar: Ja - er i ferd med å rekonstruere norsk tradisjonsmat hjemme og er blitt veldig flink etter hvert, til tross for at mor ikke lærte meg hvordan. Fant hennes gamle oppskrifter og søndagens lammefrikassè ble en stor suksess - norsk lam må være det beste i hele verden. Nå gyver vi løs på kjøttkakene og skal ut å kjøpe ingefær og muskatt - et must i norske kjøttkaker iflg hennes oppskrift.

    Skulle ønske madammen var like dyktig….

  20. Anne sier:

    Jeg er en urban kvinne med doktorgrad og lager god mat nesten hver dag. Min søster gjør det samme. Blant mine (høyt utdannede) venner både i hjem- og utland er det variasjon i om det er kvinnen eller mannen som er den beste kokken, og jeg tror rett og slett ikke på at menn er bedre kokker. Jeg mistenker at det bare er forventningene til menn og kvinner som er forskjellige slik at det blir mer lagt merke til om mannen er flinkere på kjøkken. Det jeg har observert er at flere kvinner lager hverdagsmat og at menn er flinkere til frivillig å diske opp i helgene mens de skjener mot gourmetkokeboka.

  21. ? sier:

    Kjære Sture!
    Hvorfor så sint på feministene? Alt de sier er at kvinner ikke skal obligatorsik være flinke til å lage mat. De sier ikke at ingen kvinner skal. Du mener vel ikke at kvinner skal tvangsopplæres i lammefrikase hvis de har null innteresse for matlaging? Eller at vi skal tilbake til 60 tallet hvor du hadde blitt jaget ut av kjøkkenet…?

  22. Gideon sier:

    Dere matjournalister må selv ta skylden for at norske kvinner (og menn) ikke kan lage ordentlig mat. Hva har dere gjort for å bevare norsk god kokekunst? Dere har bidratt til å ødelegge norsk matkultur.

    Nei - dere hausser opp at Grandiosa er nasjonalrett (en vederstyggelse). eller hvor fancy og trendy all utenlandsk mat er i forhold til norsk. Og hvorfor skriver dere aldri om restauranter som serverer norsk tradisjonsmat - men alltid om de fjollete i øvre prisklasser? I tysktalende land er de stolte av sin mattradisjon - i Norge bøyer man hodet i husmannsånd for norsk mat - til tross for at den er forbausende god, rik og variert.

    Aftenposten er et hederlig unntak - de gir oss gode oppskrifter på norske retter som vi kan lage og takk for det.

  23. Sture sier:

    Kjære Sture!
    Hvorfor så sint på feministene? Alt de sier er at kvinner ikke skal obligatorsik være flinke til å lage mat. De sier ikke at ingen kvinner skal. Du mener vel ikke at kvinner skal tvangsopplæres i lammefrikase hvis de har null innteresse for matlaging? Eller at vi skal tilbake til 60 tallet hvor du hadde blitt jaget ut av kjøkkenet…?

    Svar: Fordi norske feminister har ødelagt norsk matkultur ved å hetse og stigmatisere norske kvinner som faktisk var stolte av det som de presterte på kjøkkenet. Dere er verre enn kinesiske rødegardister som var i ferd med å ødelegge kinesisk kultur - inntil Mao selv sa stopp. Dette er år 2009 og dere kan trygt ta en tur på kjøkkenet uten å risikere å bli stemplet av venninnene som underkuet og undertrygt.

    Mat er kultur - på linje med teater, film eller opera. Og norsk mat er viktig norsk kultur. Bidra i stedet for å ødelegge.

  24. Berg sier:

    Selv om jeg ikke synes spesielt om overskriften din ;) så er jeg ganske så enig - det er bare det at dette gjelder både kvinner og menn, som begge burde - for sin egen matopplevelse, helse og livskvalitet, bruke mer tid på kjøkkenet.

    Regner meg som en relativt habil amatørkokk selv (selv om jeg er glad i å bruke smør i maten ;) ), men det er jo ikke spesielt vanskelig, siden få av mine bekjente kan noe som helst om å lage mat (for ikke å snakke om husarbeid generelt). Ei venninne hadde foreksempel dette som prosjekt i fødselspermisjonen sin, å lærer seg å lage mat og vaske hus. En annen ting er at mange av disse i liten grad ser ut til å har erfart et hjem der det lages skikkelig mat da de var mindre heller. Og er dermed dårlige på kjøkkenet.

    jeg har for eksempelt vært i selskaper der mor til mine venner har hatt posesaus til \”festmaten\”. Da blir du heller ikke inspirert til å lage skikkelig mat selv. Da vet du ikke bedre!

    Hjemme lager jeg og mannen maten ofte sammen - det er utrolig hyggelig når vi setter i gang og lager mat på kjøkkenet! og som regel blir det både sunt og godt og romantisk. :) Og god og sunn mat er viktig for vår livskvalitet. Derfor ville min oppfordring heller være å ta romantikken inn på kjøkkenet… ;)

  25. ? sier:

    Jeg er helt enig med deg i at mat er kultur og at jeg setter pris god mat og jeg hetser ingen (hverken mann eller kvinne) som liker å lage mat. Alt jeg sier er at samfunnet ikke skal kreve av meg (fordi jeg er kvinne) at jeg skal ta et spesiellt ansvar for norsk matkultur eller at jeg skal være spesielt god til å lage mat.

    Og ikke alle kvinner i gamledager var stolte av norsk mattradisjon heller. Mange var skit lei og serverte harskt brød og salt velling.
    Litt lettvint å tro at feministene har ødelagt norsk matkultur. Er den ødelagt (noe jeg ikke er helt med på) så er det nok flere som skal ha skylden.

  26. Kongo sier:

    Til alle matnasjonalister. Det er ikke en dyrking av det nasjonale som gjort at man spiser mye bedre idag enn på 1970-tallet i England, Sverige og Tyskland. Det er utenlandsk påvirkning som gjort nordeuropeisk matkultur mye mer variert og smaksrik. Snille dere…. tradisjonell norsk (og Engelsk, svensk og tysk..) er ganske kjedelig. Norsk tradisjonell mat er dessuten nordeuropas kjedeligste da Norge er en periferi i Europa og da dere ikke har hatt noen adel / overklasse som påvirket matkulturen (utenlandske krydder etc).

    Det er ikke kvinner i Norge som ikke kan lage mat. Problemet er at nordmenn flest ikke kan lage god mat. Etter åtte år i landet har jeg bare spist skikkelig god mat noen få ganger hjemme hos nordmenn. Problemet er matkulturen; - Brødlunsj fører til mindre øving i matlaging sammenliknet med resten av Europa/ verden… - rene smaker\” dvs mangel på krydder blir ofte kjedelig mat for oss som er vant ved smakfull mat (i reklamen for ost er den \”mild\”….) - \”godt norsk\”, det viktigste er at maten er norsk.
    - tollgebyr, matvaremonopol (Gilde etc) og nasjonalistisk etterspørsel fører til kjedelig mat med begrenset inspirasjon fra utlandet. - De norske prisene fører også til at nordmenn ofte velger de rimeligste og kjedeligste produktene. (vellagret ost 200 kr kg…) - nordmenn flest spiser ene og alene for å bli mette. Smak er sekundært for mange nordmenn… No offense kjære nye landsmenn… ellers er dere fantastiske…

  27. Mina sier:

    @Kongo: der slo du hodet på spikern!!! Hvordan skal et folkeferd som lider av kulinarisk apati (hallo, grandiosa og norvegia) kunne slå seg løs med god mat midt i uka?

    Jeg er en feministinnvandrer (innvandrerfeminist?) som ikke ville finne på å kjøpe kjøtt (spiser bare kjøtt, aldri fisk) i norske butikker. Jeg går til slaktern på hjørnet, kjøper 1,5 kg indrefilet til to personer. Denne varmes til ca kroppstemperatur, og så rett på tallerkenen. Mulig jeg slår meg løs med en bit Gorgonzola (IKKE kjøpt i Norge) smeltet i creme fraiche.
    Bedre mat får man ikke, og det er både kjapt og lettvint.

  28. Sture sier:

    Kongo er på villspor men synd han aldri har smakt norsk tradisjonsmat - som er mye bedre enn tysk. Har reist verden rundt og i Frankrike blir man stort sett skuffet på en restaurant - spesielt i snørrhovne Paris.

    Norske råvarer er tipp topp og sjekk gamle kokebøker hvis du gidder - den viser det motsatte av det du sier (man tager 20 æg og 5 liter fløde..) Den norske fiskesuppen er langt bedre enn den franske - fordi fisken er bedre.

    Men er enig i at industri og norske billigkjeder har ødelagt mye - ved å presse de gode og dyrere råvarene ut av markedet.

  29. B sier:

    De fleste gourmeter jeg kjenner er menn. Og jenter som lager mat er det færre av. Mange yngre, urbane og moderne jenter med utdannelse lager ikke mat. Og synes kanskje det er en litt pinlig, kjedelig og gammeldags ting å drive med (eller innrømme interesse for). Gutter av samme kategori derimot, synes det er spennende, og får også positivt omdømme og respekt for sine holdninger innenfor de samme kretser. Også jenter hadde nok fått samme respekt og anerkjennelse. Jeg tror mye hadde vært annerledes dersom jenter ble tryggere på sin egen rolle som husmødre, kokker eller gourmeter. Dersom jenter hadde begynt å anerkjenne hverandres matlaging og interesse for mat som noe annet enn tradisjonelt og gammeldags.
    Jenters forhold til matlaging i dagens Norge er gjerne knyttet til helse og sunnhet. Hverdag og praktisk logistikk. Menns interesse er kanskje knyttet til hobby, kunnskap og prestisje, nytelse og råvarer/luksus. Flere kvinner er stolte over hvor lettvint de kan fikse matlagingen - ikke hvor elegant, smakfull eller spennnende den er. De har kanskje ikke latt seg få lov til å ha noen kjærlighet til matlagingen, slik “gourmet-menn” har. Det har mer blitt et pliktløp som de vil bli ferdig med så fort som mulig. Kanskje kvinner ofrer både smak og hygge for å passe på linjene?
    Menn bryr seg stort sett ikke i like stor grad om sunnhet. Tradisjonelt har menn hatt samme forhold til det å spise som til å fylle bensin på bilen…. Greit, nødvendig, men ikke på noen måte viktig. Og det er kanskje denne holdningen dagens unge kvinner, mødre og husmødre har arvet og tatt til seg som ideal? Av redsel for å være “kjerringer” og kjedelige husmødre har de kastet vrak på alt det den gamle kvinnerollen impliserte, nemlig kunnskap om mat, matlaging og gamle tradisjoner knyttet til husholdet?
    Tror også det er en tendens at hverdagsmaten ofte overlates til kvinnen i familien, i tillegg til handling, henting av barn og brorparten av husarbeidet i tillegg til full jobb. Mannen derimot, er gourmetkokk i helgene.
    Og hva er forresten norsk tradisjonsmat?
    Fårikål er en vanlig rett stort sett verden over (Lam og får =høst).
    Kjøttkaker ble ikke vanlig i Norge før langt inn i dette århundret, da kjøttkvern og komfyr ble allemannseie.
    Ferskt kjøtt var ikke vanlig her til lands annet enn på høsten.
    Fisk var hverdagsmat langs kysten, men ikke i innlandet.
    Poteten kom ikke til Norge før på 17-18oo tallet…..

  30. Roger sier:

    At jenter ikke kan lage mat må skyldes at deres mødre og bestemødre ikke lærte dem - eller at de frykter ikke å være frigjorte dersom de innrømmer at de trives på kjøkkenent. Den skylden må feministene ta som ødela norsk matkultur.

    Det er bare å sjekke gamle oppskrifter (Ingrid Espelid) så ser man at norsk mat var og er utrolig variert og spennende, ikke minst med tradisjonsretter som fårikål, pinnekjøtt, ribbe og surkål (norsk surkål er best i verden), raspeballer/komle, seibiff, lutefisk, fiskekaker, kjøttkaker, plukkfisk, boknafisk, bacalao (bedre enn spansk) - nei det er bare å gyve løs.

    At noen utlendinger og innvandrere ikke liker norsk tradisjonmat er ingenting å bry seg om - mye av det som de selv lager er uspiselig).

  31. Kongo sier:

    Sture: Jeg kan godt like enkel norsk tradisjonsmat noen ganger. Kokt ørret med smør og pepperrot er jo godt men den type mat bli kjedelig i lengden. Hvorvidt norsk mat er bedre enn Tysk / Fransk kan jo diskuteres men smaken er vel preget av hva smaksløkene er vant ved. Jeg synes fransk mat slår norsk i 9 av 10 tilfeller… Tror ikke at en Thaillender har samme preferanser som en pakistaner. Er det noen spesiell norsk tradisjonsmat du kan rekommandere ?

  32. Roger sier:

    B sier at poteten kom til Norge på 1700 tallet - når kom den så til Europa? (ca 100 år tidligere). Og vi var vel neppe alene om å få tak i kjøttkvernen på 1800 tallet. Og hva tror du franske og spanske fattigfolk spiste - som i hoffet i Paris eller Madrid? Neppe. Og tror han romerske fattigfolk spiste honningglaserte flamingotunger hver dag? Nei - de spiste grøt og brød som oss. Og ikke rakk ned på fårikål - nydelig mat.

    Poenget er at norsk tradisjonsmat er på høyde med det man finner ellers i Nord Europa og spesielt norsk lam er i verdensklasse. Fisk også - men synd fiskebutikkene er forsvunnet. Nå har vi penger til å få tilbake god norsk kost men gidder ikke. Spesielt restaurantene svikter fordi de ikke synes det er stas nok. Alt må være sååååå trendy må vite.

  33. Sture sier:

    Kongo: sjekk på internett og du finner mange gode oppskrifter på norsk tradisjonsmat. Men endel tar tid å lage i stand.

    Tja: forsøk eksempelvis:

    Sebiff med løk (men sei må være helt fersk)
    Lammefrikassè - rikelig med lam nå
    Tradisjonell fersk lapskaus med oksekjøtt og alle ferske grønsaker du kan få tak i men fersk selleri er viktig.
    Ferskt kjøtt og suppe - lages av oksebog og grønnsaker
    Fårikål lager seg selv - nesten
    Plukkfisk som i Bergen - enkel å lage
    Raspeballer (hvis du er tysk minner det om Knödel) men saftigere og bedre
    Russedessert - luftig dessert
    Trollkrem - av tyttebær
    Norske kjøttkaker med ertestuing - nam og husk krydder

    Må stikke - sulten gnager

  34. Beathe S. sier:

    Er helt enig med Kongo, norsk mat blir kjedelig i lengden. Selv foretrekker jeg mat fra Asia eller Middelhavet, da denne smaker mye mer. Norsk bondekost kan være koselig av og til, men i lengden blir det smakløs vomfyll. Og de evinnelige kokte potetene med smeltet smør… Æsj, kvalmende.

    Jeg er forresten en høyt utdannet feminist… Og ELSKER å lage mat :) Og jeg er flink også :) Har aldri følt at noen har sett ned på meg fordi jeg trives på kjøkkenet, dette lukter konspirasjonsteorier lang vei!

  35. Sven E. Nilsen sier:

    Artig debatt! Jeg er stort sett enig med Sture, og vedkommende som sier at mat for kvinner er som å fylle bensin på bilen. “- Skal du styre med dette nå, kan vi ikke ta en brødskive”.. den har jeg hørt flere ganger ja..
    Norge har mattradisjoner som kan måle seg med alle land, spesielt på Østlandet for 50-100 år siden. Da brukte mormor flere år å¨å lære faget. Råvarene var prima. Melkeprodukter hadde ikke blitt ødelagt på meieriet, fisk og kjøtt ikke ødelagt av lagring og transport, grønnsaker var ikke sprøytet og gjødslet ihjel med kunstige stoffer, for ikke å snakke om genmanipulert.
    Svært få i dag vet hvilke gourmetopplevelser man kunne ha for 50 år siden. Mange var fattige, men samtidig var det en overflod av råvarer. Svært mye ble høstet rett fra naturen, f.eks. brukte man alt på karve-planten, røtter, blader og frø.
    Selv prøver jeg å gjenskape noe av dette ved å dyrke selv (kjøkkenhage) og å hente fra naturen. Og så har jeg gamle kokebøker :-)
    Jeg gjentar: Folk flest i dag har ingen anelse om hva de går glipp av. I stedet smører man sammen masse “spennede” ting som en kunstmaler som tror maleriet blir bedre jo mer farger som smøres utover lerretet.
    Mat er kunst og kultur og smaken må utvikles som alt annet. Man må få god mat som barn allerede, ellers tror jeg mye er tapt. Tiden man bruker på matlaging er veld anvendt tid. Dessverre fremstilles dette med matlaging som et nødvendig onde, ikke som en stor glede. Ja ja - det finnes noen av oss enda, i hvertfall, det er bra :-)

  36. Sven E. Nilsen sier:

    Beathe, du sier:
    ======
    ..norsk mat blir kjedelig i lengden. .. Norsk bondekost kan være koselig av og til, men i lengden blir det smakløs vomfyll. Og de evinnelige kokte potetene med smeltet smør… Æsj, kvalmende.
    ======
    Jeg er faktisk enig! Du har fått feil mat på feil sted! Det er mye vomfyll rundt omkring i Norge, spesielt \”bondekost\”. Dette vet jeg mye om. Kunsten er å lage denne maten på rett måte. Det er ikke rettene i seg selv som er dårlige. Jeg tipper at du har fått feil poteter (mandelpoteter er best) og at du kanskje har fått margarin i stedet for ekte smør. I mitt hus finnes ikke margarin :-)
    Og hvis smaken ikke er der, er du definitivt kommet til feil middagsbord! Mat kan sammenlignes med musikk. Tenk på den musikken som selger mest (det de selger på bensinstasjonene). Men norsk musikk er ikke dårlig av den grunn!

  37. B sier:

    Det er sant! Mat er kultur, og det kan sammenlignes med annen kultur, som kunst, litteratur og musikk1 Mat sier mye om hvem vi er, og hvem vi vil være. Mat kommuniserer hvilke verdier vi har, og hvem vi assosierer oss med.
    Om det er såkalt norsk tradisjonsmat, eller utenlands mat som er best er et underordnet spørsmål. Det kommer an på kokken! Det kommer an på kjærligheten til matlagingen. Interessen, kunnskapen og kjærligheten til råvarene! Uansett kultur eller lan. Det kommer an på kunnskap om krydder og sammensetning. Om smak, og hva vi er vant til. Dette gjelder for både kvinner og menn, utdannelse eller ikke, norsk eller tysk1
    Jeg elsker både kjøttkaker og fårikål, chicken curry og pizza. Så lenge det ikke er fra boks eller ferdigpose, og laget med interesse og omtanke.
    Og når det gjelder poteten, så kom den ikke til Norge særlig mye seinere enn til resten av Europa. Den var regnet som nødmat overalt, i tillegg til grøt og kornmat.
    Og nei, tror ikke fattigfolk i Italia spiste særlig bedre enn oss. Poenget er at flere land i Europa har vært stolte av, og tatt vare på, tradisjonsmaten sin, bondekosten sin (parmaskinke og parmesan ER faktisk regnet som bondekost i sør). Det samme gjelder det kinesiske eller det indiske kjøkkenet. Vi i Norge har oss selv å takke fordi vi ikke har vært stolte nok av våre tradisjoner i forhold til de europeiske. Heldigvis er dette i ferd med å endre seg, og vi tar opp igjen tradisjoner som vi iallefall VET er norske, som tørket kjøtt (pinnekjøtt, smalahove), røkt, tørket og gravet fisk osv.

  38. Liber sier:

    Jeg er selv i begynnelsen av tyveårene, kommer fra et \”vel møbelert hjem\” og er veldig glad i å lage og spise god mat. I mitt tilfelle og i min vennegjeng ser jeg at guttene er langt mer opptatte av å lage god og spennende mat (dette inkluderer også tradisjonell norsk mat, gjerne med en vri). Mens jentene ikke viser noe interesse eller verdsettelse av god mat. Ser også at det er stort sett gutter som utdanner seg som kokk.

    Jeg vet ikke om dette er tilfelldig eller hva det skyldes, ei bryr jeg meg noe om det. Så lenge jeg har frihet til å lage god mat er jeg fornøyd.

    Poenget med mitt innlegg er, at jeg blir temmelig frustrert når kokker og matskribenter skjeldes ut for å fokusere mer på \”utenlandsk\” mat enn vår eget kjøkken. Det er feil! Jeg trodde faktisk folk som leste denne bloggen var over gjennomsnittet interesert i mat og derav fått med seg at norsk mat er trendy. Norske kokker, matskribenter, foreleggere og restauranter har alle et fokus på det ekte norske, jeg antar at i dette tilfellet er det jeg som har tatt feil.

    Faktum er at norsk mat er inn, norsk mat er trendy og norsk mat er godt! Markedet for norske nisjeprodukter er stadig voksende, arrangementer og interesseorganisasjoner er det mange av. Fokusen på norske råvarer blir bare større og større, ikke motsatt.

    Bare se på matmagazinet Nord*, fantastisk lesestoff!

    Det har seg også en gang slik at mye tradisjonell norsk mat kan være litt kjedelig. Jeg synes personlig det er viktigere at vi bruker alle de gode råvarene norsk(e) natur og bønder har å tilby til å lage nye retter. Eksprimentere litt. Da får vi mange gode smaksopplevelser, støtter landbruksnorge og hvem vet, kanskje nye klassiske norske retter vil dukke opp i fremtidens kokebøker.

    Bon apetit!

  39. Egir sier:

    Jeg er en høyt utdannet norsk antifeminist (he he - feminister skal alltid si de er høyt utdannet for å markere revir - det sier litt om hvordan de ser på sine mindre utdannede medsøstre og er rett og slett snobberi)

    Det er patetisk å høre unge jenter si “giiid - jeg kan ikke lage mat” - for å understreke at de er frigjorte slik Dagbladet sier de skal være. Sannheten er at de er både kunnskapsløse, historieløse og kulturløse. Mat er kultur - og norsk mat og kokekunst er identitet og absolutt trendy.

    Gutter er mer avslappet og liker å eksperimentere med mat - uten å risikere å bli stemplet som femi. Og det er en kjennegjerning at de beste kokkene er menn. Samtidig er det grovt urettferdig mot eldre norske kulturbærende husmødre som KAN lage mat og som er stolt av dette. De fortjener en bedre skjebne enn å bli hetset av en snever gjeng snobbete urbane feminister.

  40. Aha sier:

    Typisk at en her ikke har oppdaget at asiatisk mat er ut - fullstendig ut. Etter å ha bodd i østen i endel år er jeg blitt slik som mange av mine europeiske kolleger - hater asiatisk (spesielt kinesisk) mat og er luta lei den. Grunnen til at noen nordmenn er så opptatt av dette er fordi den kom nylig til landet og følgelig tror de at skal man være in så må man spise denslags.

    Er faktisk blitt mer glad i norsk tradisjonsmat men på bygdelandet ser det ut som om alle veikroer nå tror vi skal ha burger og pommes frites. Og i Oslo finnes den knapt på menyen grunnet de tåpelige kokkene som ikke har forstått verdien av norsk mat.

    Pokker - jeg vil ha norsk mat - norsk av gode norske råvarer.

  41. Aha sier:

    Liber - vi hadde også møbler hjemme (ironi)…

    Er enig at norske nisjeprodukter er in - og asiatisk ut. På siste Bondens Marked på Karl Johan fikk jeg tak i den beste ost jeg noensinne har spist - godt modnet fra en gård i Eiker. Det var en drøm og slår knock out på sine sveitsiske og italienske kolleger. Den kostet en formue men var verdt hver eneste krone.

    Det er Rimi og Rema som har begått voldtekt og overgrep mot norsk mat - ved å presse på pris, presse ut småprodusenter og pakke alt i plast. Resten tok Gilde og Tine seg av - ved å tilsette alle E og spe ut med salt, vann, fusk og fanteri.

  42. Kongo sier:

    Aha…. Hvorfor være så engstelig? Hvem bryr seg om hva som er trendy? Jeg liker variasjon. Jeg skjønner at norske kokker mener at norsk mat er “trendy” men for mange nordmenn og de fleste utlendinger er norsk tradisjonsmat tam og ganske smaksløs. Nå skal jeg spise 80-tals wok. Jeg henger ikke med…

  43. Kongo sier:

    Aha… Hvor mange italienske og sveitsiske oster har du spist på tilsvarende markeder??? Nordmenns (mat)nasjonalisme blir jo litt tåpelig noen ganger… De fleste briter skjønner at britisk mat ikke er noe å skryte med. Norge og nordmenn er flinke til mye, men akkurat mat er ikke deres sterke side. Som svenske ser jeg at de fleste europeiske land har mer spennende matkultur enn Sverige. Takk være internasjonal innflytelse har dog svensk mat bedret seg betraktelig siden 1970-tall. Norsk mat er dessverre like kjedelig som på 1970-tallet…

  44. Mette in Norway sier:

    Egir:

    “Samtidig er det grovt urettferdig mot eldre norske kulturbærende husmødre som KAN lage mat og som er stolt av dette. De fortjener en bedre skjebne enn å bli hetset av en snever gjeng snobbete urbane feminister.”

    De syns nok sikkert det er MYE bedre å bli klassifisert som nest best av en kvinnehater istedet.

  45. Sven E. Nilsen sier:

    Aha:
    ===
    Det er Rimi og Rema som har begått voldtekt og overgrep mot norsk mat - ved å presse på pris, presse ut småprodusenter og pakke alt i plast. Resten tok Gilde og Tine seg av - ved å tilsette alle E og spe ut med salt, vann, fusk og fanteri.
    ===
    Amen til dette. Der Spiegel har 12. oktober en lang artikkel om “matjuks”. Om 30 000 (tredve tusen) nye produkter som kommer på markedet hvert år og som ikke har annet til felles med det vi tror det er, enn navnet. Ost som ikke er ost, skinke som ikke er skinke, om en kjempeindustri som forsker på smakstilsetninger for at vi skal bli lurt.
    Det er en svenske som er opptatt av dette, skriver bøker og holder foredrag. Det er på tide å våkne! Ennå kan vi få kjøpt melk og ost og smør som ikke er blitt ødelagt av Tine og vi kan fiske selv og dyrke grønnsaker selv. Men det er oss forunt som har tid til det ig som har anledning til det.
    Til Kongo: Jeg tror ikke du vet alt om norsk mat! Har du smakt hyllebærgelé? Hjemmelaget nypesuppe av nyper rett fra skogen? Rognebærgele? Karvekålsuppe? Syltet gresskar, laget på gamlemåten? Jeg tror (men er ikke helt sikker) at de alle fleste har smakt de aller færreste av lekkebiskenene i norsk mattradisjon. Svensk mat vet jeg ingen ting om.

  46. kjell sier:

    Det er ikke nødvendig å spesifisere at KVINNER ikke kan lage skikkelig mat, nordmenn GENERELT kan ikke lage mat. Vi er jo et av de landene i verden som spiser mest ferdigmat!!! Vi elsker å fremstå for resten av verden som et sunt, skigående, marka-løpende happy going folkeslag, men sannheten er faktis i de fleste tilfeller det stikk motsatte. Vi eier lite kultur på nesten alt og mat er ikke noe unntak.

  47. Adam Gorightly sier:

    @Kjell:

    “Det er ikke nødvendig å spesifisere at KVINNER ikke kan lage skikkelig mat, nordmenn GENERELT kan ikke lage mat. Vi er jo et av de landene i verden som spiser mest ferdigmat!!! Vi elsker å fremstå for resten av verden som et sunt, skigående, marka-løpende happy going folkeslag, men sannheten er faktis i de fleste tilfeller det stikk motsatte. Vi eier lite kultur på nesten alt og mat er ikke noe unntak.”

    Snakk for Dem selv!

    Både min kone og meg bruker Husmorskolens Kokebok fra 1931 som blandt annet saus-manual. Finnes neppe bedre.

    Denne generaliseringen Deres må være noe De må ha fanget opp i den farveforurensede presse eller hva? Hvem “vi ” sikter De til?

  48. ALA sier:

    Kan lage mat. Hvis jeg vil… Det vil si, jeg trenger oppskrifter og kan følge dem. Kan ikke lage mat “på slump”. Så my erfaring har jeg ikke. Mitt største problem med matlaging er at jeg ikke har tålmodighet til det. Det er heller ikke så givende å lage mat bare til seg selv. Men det går heller ikke på junk her. Matlaging handler i dag om interesse og tid. Men jeg ser ikke problemet… er vel det samme hvem det er i et forhold som lager maten. Om mannfolk klager over at kjærringa ikke kan lage mat, kanskje han burde vurdere å øve seg opp litt selv? Om ingen trives med det, så kan man vel heller komme til en fordeling eller ordning med dette. Man får da mat på bordet uten at det trenger å være junk og veldig usunt for det.

  49. Alt godt sier:

    Mi erfaring er at kvinnene tek dei tunge taka med kvardagsmaten, då er det ikkje vanskeleg å briljere med høge budsjett i helga. Lagar du mat på ein tirsdag mellom skule, jobb og fotballtrening så trengst det gode råvarer og inspirasjon for å få til noko raskt, godt og sunnt.

  50. Alt godt sier:

    -Og til Marte: Kvitløksfeddet skal sitte på gaffelen medan du rører i spinaten med den. Slik får du ein lett kvitløksmak utan å få bitar av kvitløk i spinaten.

  51. KoneMor sier:

    Føler meg jo ikke helt truffet av denne artikkelsen for selv er jeg en kone/mor som er opptatt av sunt og variert kosthold.
    Jeg er nok også enig med Yngve Ekrem om at kvinner ikke er så flinke til å lage mat som tidligere. Men så er det jo en del som har endret seg siden 1950. Først kuttet man ut husmorskolene, deretter hadde man bare heimkunnskap i grunnskolen. Også kutter man ned på det også, til fordel for at man skal ha mer tid til “realfag”. Er det rart at kvinner/jenter og gutter for den saks skyld ikke kan å lage mat?? Nå er det jo kun de som er interessert som gidder bruke tid på å øage mat.
    I tillegg er det jo kommet så utrolig mye “halvfabrikata” mat at man ikke trenger å bruke tid på kjøkkenet lenger. Dette kombinert med “tidsklemma” gjør jo at man bruker mindre tid på kjøkkenet og jeg tror at dette også gjør at kunnskapen om mattilberedning og matlaging.
    Jeg sier bare ja til heimkunnskap i skolen og hva med “husmorskolen”, jeg kunne godt tenkt meg å gått der og lært enda mer:)

  52. Brita sier:

    Norsk mat kontra utenlandsk: Bruk karri i fiskebollesausen, hvitløk i potetstappa, chili i elggryta og pesto på laksen og hodet når du lager mat. Hvis norsk mat er traust og kjedelig er det fullt mulig å bruke utenlandkse ingredienser for å piffe opp maten. Hvis det er det som er saken.

  53. lilje sier:

    Jeg sier bare en ting. Hvem har bestemt at kvinnene skal være flinke til å lage mat?

  54. Gubben sier:

    Ja enig med forfattern. Istendenfor vernetjeneste burde kanskje innføres 2årig tvunget husmorsole til jenter?

  55. Aha sier:

    Brita sa:
    “Norsk mat kontra utenlandsk: Bruk karri i fiskebollesausen, hvitløk i potetstappa, chili i elggryta og pesto på laksen og hodet når du lager mat. Hvis norsk mat er traust og kjedelig er det fullt mulig å bruke utenlandkse ingredienser for å piffe opp maten. Hvis det er det som er saken”

    Javisstja - det må man si er respekt for kultur og egenart. Hvorfor ikke dytte sokkene i lapskausen og BH-en i kjøttkakene, eller tapetlim i fårikålen.

    Det er slik man ødelegger og herper gode tradisjonelle oppskrifter - fordi man er så redd for ikke å virke “trendy”. Et slikt forslag til tradisjonell sveitsisk eller fransk mat ville blitt møtt med latter. Nok et bevis for at jenter ikke kan lage mat.

  56. Glad sier:

    Lilje sier: “hvem har bestemt at kvinnene skal være flinke til å lage mat?”

    Herregud - ingen har “bestemt” noe som helst. Vi bare konstaterer faktum at dere ikke strekker til på matfronten fordi dere er så fryktelig redd for å bli stigmatisert av feministiske venninner som ikke kan koke vann. Gutter har ikke slik angst og er nå dyktigere (de fleste gode kokker er menn slik som de beste dyktige kunstnere).

    Lærdom er lett å bære - dette er år 2009 og muligens på tide å rote frem din mormors kokebok som hun var så stolt av. Mat er kultur - på lik linje med sang, teater, malerkunst og opera.

  57. Glad sier:

    Adam Gorightly; Hvor får man tak i denne boken fra 1930-tallet?
    Har en diger kokebok fra Cappelen utgitt på 1960-tallet men skulle gjerne hatt noen eldre eksemplarer.

    Min kusine på 75 fortalte at man på 50-tallet ble opplært til at mat skulle smake mildt - og forkastet råvarer med sterk smak, noe man brukte tidligere i norsk kjøkken.

    Er uenig at ikke norske kvinner kan lage mat men det er en eldre generasjonen som er dyktigst. Mye kommer til å gå i glemmeboken med dem. Min mor laget pølser fra grunnen av - og de smakte himmelsk men du verden for en jobb. Hun var en matkunstner.

  58. Adam Gorightly sier:

    @Glad sier:

    “Adam Gorightly; Hvor får man tak i denne boken fra 1930-tallet?
    Har en diger kokebok fra Cappelen utgitt på 1960-tallet men skulle gjerne hatt noen eldre eksemplarer.

    Min kusine på 75 fortalte at man på 50-tallet ble opplært til at mat skulle smake mildt - og forkastet råvarer med sterk smak, noe man brukte tidligere i norsk kjøkken. ”

    Har lett etter PDF filer for denne, men finner bare omtaler. Vil anbefale mange av landets mange utmerkede antikvariater..

    http://www.antikvariatet.nu/

    Milde smaker var essensiell da råvarene skulle avgi enuin smak i seg selv. Man var derimot svært lett mottagelig for mavesår, noe som kan skyldes mangel på omgang med sydlige krydderarter. I Indonesia bruker man prinsippet “fighting fire by fire, dvs. sterke krydre nettopp for å kurere mave og tarmlidelser, men ta meg ikke på ordet på dette, da jeg selv ikke er lege eller indremedisiner.

  59. Yngve Ekern sier:

    Jammen er jeg enig med Sven E. Nilsen, som åpnet ballet her: Artig debatt.

    Den lever sitt eget liv, drevet av interesse for god mat.

    Jeg har lest alle innleggene nøye. Kan ikke melde tilbake på alle, men vil nok si at heller enn å gi feminister skylda for dårlige matvaner bør vi set litt på hva billigkjedne forleder oss til å tro er god mat.

    Gleder meg til å skrive mer på bloggen, innimellom matlagingen til lørdagens nye matsak (om modrene måter å grave kjøtt og fisk på)!

    Yngve

  60. Alt godt sier:

    Enig med herr Ekern, dette handlar ikkje om feministar eller ikkje-feministar, men om kva vi finn i dei vanlegaste butikkane og, eg føyer til for eigen del, kva ting kostar. Heldigvis har det kome meir fersk mat i butikkane dei seinaste åra, men når det gjeld smak er det framleis ein del å gå på.

  61. Adam Gorightly sier:

    W.C.Fields sa visstnok en gang; -I always cook with wine, and sometimes I even add it in the food.

  62. kanelia sier:

    Så bra noen sier ifra om at man må ta seg tid og klare å beholde og ta vare på sin egen smakskreativitet på kjøkkenet, også etter at man har fått den store gleden det skal være å dele det med noen;)
    Jeg mistet totalt både selvrespekt og troen på egne evner etter å ha bodd i hus med en groumetkokk som visste akkurat hvordan han ville ha det. Og det var en sak vi klarte fint sammen. Jeg trodde jo at min oppgave var å please han, gi han mannlighet og stoltheten med å la han få kokkelere…. og han var jo ufrivillig blitt skikkelig bortskjemt fra sin mor hva mat ol angår.

    Nei la barna få vite at vi har varierende evner og at vi kan være gode på forskjellige matretter og så kan man vel variere utover uka, eller?…..lurer faktisk på hvilket kjønn som har mest problemer med å inrette seg den andres smak..eller mindre kategorisk..hvilke personlighetstyper som har mest problemer med å gi den andre lov til å ha egne smaker. Har kjærligheten blitt bare noe man skal få og ikke noe man skal gi? For det er vel egentlig der det ligger!!! Har man enerett på gode smaksopplevelser? Kan det være sånn at vi alle har litt forskjellige ganer og behov?…og det finnes da tusentalls av retter der man kan både ha grønnsaker og saus valgfritt..forstå egentlig ikke at man kan være så lite raus at man ikke unner sin kjære det man tror de vil ha. For det sunneste man gjør er vel å gjøre andre og en selv glad…ja skikkelig MATGLAD :-) Og gir man seg selv tid til i tilegg og nyte den i fulle drag..i freden og ro\’en…virkelig nyyyte..da tror i alle fall jeg at man aldri kan overspise til det usunne!!!For det er jeg enig med Yngve Ekern i..det er alt hastverket og mangelen på reel kontakt med maten som gir usunne vaner. Og da spørs det om man klarer det mens man teller kalorier eller haster seg inn i en grandis.

  63. Ella sier:

    Sture: du legg faktisk skylda på feministane når du snakkar om forsvinninga av norsk mattradisjon? Meiner du at det framleis burde vere slik at kjøkkenet var kvinna sitt territorium?

    wow… det er det dummaste eg har lest.

  64. Tingelinge sier:

    Ler meg ihjel av feminist-hakkingen til gutta-boys herinne, spesielt han som digger asiatiske damer, jepp, alltid kjekt med damer som ikke krever noe særlig, gir alt og gjør alt, lager king kong mat, henter unga, osv. og når dagen er omme ligger dem klare for litt dårlig sex, med en type ingen norske damer ville ha og som derfor har bestemt seg for at alle norske kvinner er feminist-megger, og igjen derfor ikke har fått trent noe særlig på sengeferdighetensine, osv. skjønner den.

    Stakkars thai-damer, de får virkelig kvinnehaterene, uten nyansert syn på kvinner og alt relatert til dem… For disse stusselige kvinnehaterkommentaene begynner å bli så loslitt-kjedelige.
    ;-)

    Men er det slik at de som er på nettet og leter opp oppskrifter og informasjon og mat er dem som er interessert i temaet. Ingen som ikke er interessert i mat gidder vel å lese og kommentere matblogger (som denne her….) Ergo er de fleste herinne, hankjønn eller hunkjønn, matinteresserte.

    Jeg er kvinne, høyt utdannet, lederstilling, feminist, og elsker å lage mat og lager sunn og smakfull mat fra grunnen hver eneste dag. Ser det som min hobby. Får bare fine tilbakemeldinger på matlagingen. Lager følgelig stort sett enklere retter i ukedagene, enn i helgene. Jeg har en rekke venninner med samme interesse, og kompiser. Tror det finnes både kvinner og menn som er interesserte i god. Bare tåpelig med alle generaliseringene, og angrepene på det annet kjønn her inne… :-p

  65. Adam Gorightly sier:

    Jeg vet personlig ikke hva som legges i begrepet feminisme, er motsatsen til dette mannssjåvinisme? Dersom man legger bort begrepsraritetene og lærer oss begge veier å se hverandre som medmennesker, kjærester, kokker, elskere, patnere, kompanjonger, kolleger, og ord som begge kan enes om gir felles positiv opplevelse, vil man ikke da samarbeide enklere om det meste?

    Ser klart at matinteressen er gjevnt fordelt mellom begge kjønn, slik bør det fortsatt være. Det må også være lov og ikke ha matinteresse, men det virker for meg som en rar verden. Lov er det, likefullt. Man skal ikke tåle så inderlig vel, den maten som man ikke unner seg selv..

    Hverdagsmat bør være næringsrik OG tiltalende. Helgematen kan gjerne være bare tiltalende, gjerne sexy og feminin i tillegg.. ;-)

    Nå var jeg kanskje sexistisk?

  66. Midt i livet sier:

    Politisk er jeg opptatt av likestilling. På hjemmefronten er jeg opptatt av at ting skal fungere i vår familie, det hadde bare blitt bråk skulle vi målt alt hvem som gjør hva. Jeg aksepterer at jeg gjør mesteparten av husarbeid og matlaging og ser at min mann tjener mer enn meg så det er gunstig at han jobber mer enn meg.
    Jeg oppfatter meg selv som “normal”, vi har ingen kjempeinntakt, og har det bra. Maten vi spiser varierer, alle måtider kan ikke være like spennende ut fra økonomi og tid og jeg vil si det varierer hvor lyst jeg har til å lage mat. Jeg har trodd vi er ganske representative? noen ganger fiskepinner med grønnsaker og poteter til middag, andre ganger kyllingwok , pasta m.m Formen og tiden varierer. Kan noen klare å lage gourmet mat hver dag? eller norsk tradisjonskost for den sakens skyld.

  67. health facts sier:

    Best Links 2011…

    What’s Happening i am new to this, I stumbled upon this I have found It absolutely useful and it has aided me out loads. I hope to contribute & aid other users like its helped me. Great job….

  68. Asian Tiger Mosquito sier:

    Best Links 2011…

    magnificent post, very informative. I wonder why the other specialists of this sector do not notice this. You must continue your writing. I am sure, you have a huge readers’ base already!…

  69. Iron Deficiency Anemia Symptoms sier:

    Best Links 2011…

    As I web-site possessor I believe the content matter here is rattling excellent , appreciate it for your hard work. You should keep it up forever! Good Luck….

  70. Heartburn Home Remedies sier:

    Best Links 2011…

    Thank you for the auspicious writeup. It in fact was a amusement account it. Look advanced to more added agreeable from you! By the way, how could we communicate?…

  71. smokeless cigarette reviews sier:

    Best Links 2011…

    Everything is very open and very clear explanation of issues. was truly information. Your website is very useful. Thanks for sharing….

  72. Iron Deficiency sier:

    Best Links 2011…

    What i don’t understood is actually how you’re not really much more well-liked than you might be now. You are very intelligent. You realize thus significantly relating to this subject, made me personally consider it from so many varied angles. Its li…

  73. Subliminal sier:

    Best Links 2011…

    Great blog here! Also your website loads up very fast! What web host are you using? Can I get your affiliate link to your host? I wish my website loaded up as quickly as yours lol…

  74. Wow Gold kaufen sier:

    Best Links 2011…

    Thank you for the auspicious writeup. It in fact was a amusement account it. Look advanced to far added agreeable from you! However, how could we communicate?…

  75. Asian Tiger Mosquito sier:

    Best Links 2011…

    I think other website proprietors should take this web site as an model, very clean and magnificent user friendly style and design, as well as the content. You’re an expert in this topic!…

  76. Heartburn Causes sier:

    Best Links 2011…

    Thank you for another wonderful post. Where else could anyone get that kind of info in such a perfect way of writing? I have a presentation next week, and I’m on the look for such info….

  77. football personalised gifts sier:

    Best Links 2011…

    Hi, I think your site might be having browser compatibility issues. When I look at your website in Safari, it looks fine but when opening in Internet Explorer, it has some overlapping. I just wanted to give you a quick heads up! Other then that, fantas…

  78. XBox 360 Repair sier:

    OH HAI…

    The blog was how do i say it… relevant, finally something that helped me. Thanks…

Skriv en kommentar

* Må fylles inn


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet. © Aftenposten. ACAP-beskyttet. Personvernpolicy.
Aftenposten arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.
Aftenposten har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.